۶ دلیل برای انتخاب ساندویچ پانل

توسط گروه آموزش

ساندویچ پانل در چند دهه اخیر اثبات کرده‌اند که راه‌حلی انقلابی در صنعت ساخت‌وساز هستند. در تعریف این مصالح ساختمانی آمده است که سازه‌ای خود-نگهدار است که دو نیاز و منظور هم‌راستا را تأمین می‌کند، پارتیشن‌بندی فضا (سقف یا دیوار) و عایق‌بندی حرارتی.

برخی ویژگی‌های ساندویچ پانل قابل تغییر است:

  • طول (۲ الی ۱۵ متر)
  • ضخامت (۴۰ الی ۲۵۰ میلی‌متر)
  • نوع عایق (پلی استایرن، پلی اورتان، پشم‌سنگ)
  • نما (صاف، با برآمدگی‌های ریز، خطوط واضح، شیاردار و غیره)
  • پوشش محافظ (پلی‌استر اشباع، پلی اورتان، آلوزینک) در برخی پانل‌ها از روکش فلزی فولاد ضدزنگ نیز استفاده می‌شود.
  • رنگ روکش (هم بیرونی و هم درونی)

هر ساندویچ پانل از چندین لایه تشکیل شده: مغزی با عایق حرارتی، روکش‌های فولاد (بیرونی و درونی)، و پوشش‌هایی که از ساندویچ پانل در مقابل آسیب‌های مکانیکی و خوردگی محافظت می‌کنند.

۱. «وقت طلاست»

اجازه دهید برای مثال دو فناوری متداول در ساخت‌وساز ساختمان‌های انبار کالا را با هم مقایسه کنیم.

در مورد اول، تیغه‌های بیرونی از دو لایه دیوار آجری تشکیل شده، ولی در مورد دوم از ساندویچ پنل تشکیل شده‌اند.

با انتخاب مورد اول، باید کارهای زیر را سفارش دهیم: ساخت دیوار، نصب عایق حرارتی و نهایتاً نصب لایه بیرونی.

با انتخاب ساندویچ پانل، جریان ساخت‌وساز پیچیدگی بسیار کمتری داشته و بدین ترتیب سریع‌تر، و از همه مهم‌تر، ارزان‌تر است. ساندویچ پانل‌ها سازه‌های تمام شده‌ای هستند که برای نصب آسان، مثلاً در یک سازه فولادی، مناسب‌اند.

با در نظر گرفتن وضعیت کنونی بازار خدمات ساخت‌وساز، مدت‌زمان کار در فرآیند بهینه‌سازی هزینه نقشی کلیدی ایفا می‌کند. هرچه سازه سریع‌تر تکمیل شود، ما مبلغ کمتری بابت هزینه‌های خدمات ساخت‌وساز، که در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته‌اند، پرداخت می‌کنیم. جریان تکمیل سریع ساخت‌وساز به معنی آغاز زودهنگام سکونت در محل نیز می‌باشد که برگشت سرمایه پروژه‌های تجاری را بهبود می‌بخشد.

۲. «سه نوع مغزی یا راه‌حل که به نیازهای ویژه اختصاص دارند.»

ساندویچ پانل سه گونه اساسی دارند. هر کدام از آن‌ها از مغزی ساندویچ پانل خاصی استفاده می‌کنند. بدین ترتیب مصالح ساختمانی وجود دارد که مغزی آن‌ها از پلی استایرن منبسط‌شده، پشم‌سنگ، پلی اورتان ساخته شده است. هر یک از این راه‌حل‌ها برای رفع نیازهای خاص در نظر گرفته شده است.

ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پلی اورتان بهترین و پراستفاده‌ترین عایق حرارتی موجود در بازار است. بعدازاینکه بازار چنین سال در تصرف مصالح قدیمی مانند پشم سنگ یا پلی استایرن منبسط‌شده بود، اما امروزه در بازار ساخت‌وساز واحدهای مسکونی، این مصالح در حال جایگزین شدن با مصالح بهتر، در قالب پنل‌های ساخته شده از اسفنج سخت پلی اورتان، هستند.

ساندویچ پانل که از این مغزی در آن‌ها استفاده شده، در درجه اول به‌وسیله خصوصیات عایق‌بندی حرارتی بهترشان از دیگران متمایز می‌شوند. ضریب انتقال حرارت این محصول برابر 0.022 W/mK است که همتا ندارد، یعنی صاحبان پروژه‌هایی که به دنبال کاهش هزینه‌های کل گرمایش هستند، این محصول را انتخاب می‌کنند.

از دیگر مزایای استفاده از این نوع پنل، توان بالقوه آن در صرفه‌جویی در فضا در داخل ساختمان است. عایق‌بندی حرارتی بهتر تیغه‌ها به این معنی است که دیوارهای این پنل، در مقایسه با دیگر انواع پنل‌ها یا دیوارهای بنایی شده، ضخامت کمتری داشته و مؤلفه‌های عایق‌بندی حرارتی‌شان با آن‌ها یکسان است.

از دیگر مزایای این پنل‌ها به همان اندازه اهمیت دارد، چگالی پایین مصالحی است که مغزی از آن‌ها ساخته شده است (40 kg/m3). این امر نصب آن‌ها را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای آسان می‌کند، زیرا هیچ ابزار یا تجهیزات خاصی در محل پروژه مورد نیاز نیست.

ساندویچ پانل پشم سنگ

نوع دوم این ساندویچ پنل دو مزیت دارد – مقاومت در برابر آتش و بهره‌وری در عایق‌بندی صوتی. یکی از ویژگی‌های پشم سنگ، رفتار آن در مقابل آتش است. ساندویچ پانل‌های انتخاب شده که توسط شرکت فولادغرب تولید شده‌اند، رتبه‌بندی EI 240 دارند یعنی آب‌بندی اطراف ساندویچ پانل و خاصیت زد حریق تیغه تا 240 دقیقه حفظ می‌شود. این امر فرصت کافی برای خروج ایمن از ساختمان را در اختیار ساکنین قرار داده و ضررهای بالقوه ناشی از آتش‌سوزی را به حداقل می‌رساند.

دیگر ویژگی مهم آن این است که تیغه‌ای در اختیار دارید که برای جلوگیری از انتقال اصوات بیش‌ازاندازه طراحی شده. بهترین نسخه‌های این پنل دارای قابلیت‌های عایق‌بندی صوتی خوبی هستند که در عمل به معنی اثربخشی عایق صوتی تا 33 db است.

ساندویچ پانل با پلی استایرن

تاریخچه ساندویچ پانل با پلی استایرن آغاز شد. اما پشم سنگ و پلی اورتان به‌تدریج جایگزین این نوع عایق شده‌اند.

اگر هر سه نوع ساندویچ پانل را با هم مقایسه کنیم، پلی استایرن منبسط‌شده از جنبه مشخصات عایق‌بندی حرارتی، بین پشم سنگ و پلی اورتان قرار می‌گیرد اما از جنبه واکنش به آتش، از پشم سنگ ضعیف‌تر است.

ساندویچ پانل با مغزی پلی استایرن منبسط‌شده به‌نوبه خود راه‌حل‌های مرقوم به‌صرفه‌ای هستند که هرگاه الزام سخت‌گیرانه‌ای برای مقاومت در برابر آتش یا عایق‌بندی حرارتی وجود نداشته باشد، می‌توان به‌طور موفق از آن‌ها استفاده کرد.

مفاصل و درز ساندویچ پانل‌ها

همچنین می‌توان ساندویچ پانل‌ها را به هم متصل کرد. این موضوع در مورد انواع ساندویچ پانل هایی که دارای مغزی پلی اورتان و پشم سنگ هستند، صادق است. این کار هم در مورد پانل‌هایی که چفت‌وبست‌های آن‌ها آشکار است (نوع استاندارد) و پنل‌هایی که چفت‌وبست‌های آن‌ها مخفی است نیز امکان‌پذیر است.

۳. «متصل کردن چندین رنگ چطور؟»

جدای از عملکردهای اساسی سازه‌های صنعتی، به زیبایی‌شناسی نیز توجه فزاینده‌ای می‌شود. ظاهر مکان تجاری، چه این مکان انبار باشد چه کارخانه تولیدی یا فروشگاه یا نمایشگاه ماشین، اغلب تعیین‌کننده سطح اعتبار به نام تجاری است. به این دلیل است که افزودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد به پروژه توسط صاحب پروژه، بسیار اهمیت یافته است.

شرکت فولادغرب راه‌حل‌های جذاب فراوانی به همراه گستره‌ای از نما و انواع پوشش‌ها (مانند مات) و رنگ‌های روکش (بیش از ۱۲ رنگ متفاوت) ارائه می‌دهد.

می‌توان گستره‌ای از طراحی‌های منتخب را به‌طور آزادانه به هم متصل کرد که چه سبک آن کلاسیک باشد چه مدرن، می‌تواند نتایج چشمگیری ارائه دهد که توجهات را به خود جلب کرده و نوع کسب‌وکار را برجسته نماید.

تمیز کردن ساندویچ پانل به دلیل سطح غیر متخلخل، سریع و آسان است. ماشین‌های شوینده با فشار استاندارد برای این هدف عالی هستند. مصالح پوشش دهنده ساندویچ پانل‌ها، کاملاً در برابر برخورد آب با فشار جت مقاوم هستند، بنابراین نظافت منظم ظاهر سازه را چندین سال نو نگه می‌دارد.

۴. «تمام مصالح اولیه از یک تولید کننده»

ساندویچ پانل‌های شرکت فولادغرب با گستره کاملی از لوازم جانبی ارائه می‌شوند. این لوازم شامل فلاشینگ‌ها (در هر رنگی، از جمله رنگ پانل) تمام انواع اتصالات می‌شود تا به پانل‌ها اجازه دهد که با هر زیربنایی (مانند فولاد، بتن مسلح یا چوب) جور شود. صاحب پروژه می‌تواند طیف وسیعی از فلاشینگ‌ها را انتخاب کند تا بالاترین درزبندی بین تیغه‌ها را تضمین کند.

بهترین دسترسی ممکن به نور نیز باید هنگام انتخاب ساندویچ پانل مدنظر قرار گیرد. این نور را می‌توان به‌وسیله پنجره کوچکی که از پلی‌استر ساخته شده درزگیرهای مختص به خود را دارد، فراهم کرد. به این دلیل نتیجه نهایی، سازه‌ای خوش‌نما و خوب محافظت شده است که ساختمان را در برابر شرایط محیطی محافظت می‌کند.

۵. «تنها کرانه موجود، حد قوه تخیل است»

سازه‌های ساندویچ پانل را می‌توان آزادانه طبقه‌بندی و مرتب کرد. تهیه مصالح اولیه آسان است، بنابراین می‌توان در هر جای ساختمان که ضرورت دارد، پنجره یا درب طراحی کرد.

۶. تنوع کاربرد

ممکن نیست که در سفر به اقصی نقاط اروپا، صدها سازه‌ای که به‌وسیله ساندویچ پانل ساخته شده‌اند را مشاهده نکنید. بسیار قابل‌توجه است که امروزه این سازه‌ها تنها محدود به سازه‌های صنعتی نمی‌شوند. محبوبیت پروژه‌های مسکونی به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و حتی دفاتر طراحی بسیاری در حال ایجاد طرح‌های آماده مبتنی بر چنین کاربردهایی هستند.

ساندویچ پانل در انواع دیواری و سقفی موجودند که مخصوص انواع سازه‌های زیر هستند:

  • انبارها و مراکز لجستیکی
  • ساختمان‌های تولیدی
  • کارگاه‌ها
  • سردخانه ها (پانل‌های پلی اورتان مخصوص سردخانه)
  • نمایشگاه‌های ماشین
  • فروشگاه‌ها
  • ساختمان‌های ورزشی و تفریحی (استخر، میادین مسابقه و سالن‌ها)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0 ستاره (0 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

دیدگاه توسط paneltonix |

خیلی عالی و خوب در مورد دلایل انتخاب ساندویچ پانل توضیح دادید

پاسخ گروه آموزش

تشکر

افزودن یک دیدگاه

جمع 3 و 2 برابر است با؟