انواع ورق گالوانیزه کدامند؟

توسط تحقیق و توسعه

انتخاب بهینه لایه‌ی خارجی ساندویچ پانل، فولاد گالوانیزه با روکش پلیمری است که از ماندگاری طولانی و حفظ مشخصات عملیاتی محصول اطمینان حاصل می‌کند.

قبل از خرید ساندویچ پانل، بهتر است به مواد پوشاننده‌ی فلز گالوانیزه توجه ویژه ایی بشود. تحت گواهی DSTU EN 10346: 2014، می‌توان برای تولید ساندویچ پانل از درجه های فلزی ساختاریS280 ، S320، S350 با محدودیت جریان 280-350 مگاپاسکال استفاده کرد. با وجود این، برای کاهش قیمت، بسیاری از تولید کنندگان از درجه فولاد DX51 استفاده می‌کنند، که سازه ای نیست و بنابراین برای ساندویچ پانل هایی که وزن تحمل می‌کنند مناسب نیست.

همین استاندارد نیاز به استفاده از فولاد گالوانیزه با مقدار عنصرروی (زینک) کمتر از 190 گرم در متر مربع را تعیین می‌کند. در این حالت، ضخامت پوشش روی از طرف خارجی باید حداقل 20 میکرون باشد، در حالی که ضخامت لایه پلی استر حداقل 25 میکرومتر است.

طبق گواهی DSTU B EN 14509: 2014، ضخامت ورق بالایی ساندویچ پانل می‌تواند از 0.4 تا 0.7 میلی متر باشد. در این حالت، هرچه ضخامت ورق فولادی بیشتر باشد، سطح نما هموارتر به نظر می‌رسد و در هوای آفتاب زرق و برق کمتری خواهد داشت. لایه پوششی داخلی معمولاً بین 0.4 تا 0.6 میلی متر است و طول عمر و ظرفیت تحمل ساندویچ پانل ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بسته به شرایط استفاده و عملکرد پانل ها، انواع مختلفی از پوشش های پلیمری از هم متمایز شده اند که گسترده ترین آن‌ها عبارتند از:

پلی استر (PE) - برای پوشش استاندارد برای اکثر ساختمان ها بدون نیازهای خاص استفاده می‌شود.

پلی وینیل کلراید (PVC) - تنها پوشش پلاستیکی در میان انواع پوشش ارائه شده است که مورد استفاده در ساختمانهایی با رطوبت بیشتر قرار می‌گیرد. در صنایع غذایی و دارویی کاربرد بیشتری دارد. همچنین برای استفاده در شرایط تهاجمی تحت تأثیر مواد و مواد ساینده مناسب است.

پلی یورتان خالص - جدا از ویژگی های پلی وینیل کلراید، در برابر خوردگی، آسیب های مکانیکی مقاوم است. همچنین از غلظت زیاد مواد فعال شیمیایی نیز تاثیر نمی پذیرد.

پلی یورتان Pural Farm (CSafe) – از پایدارترین پوشش هاست با مقاومت بالا در برابر سایش، تأثیر نپذیرفتن در محیط تهاجمی، بی رنگ نشدن وهمچنین مقاومت در برابر ترکیبات شیمیایی گروه آمونیاک و هیدروکسید سدیم. به دلیل مقاومت زیاد، این پوشش اغلب برای محیط های کشت و صعنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی وینیل دی فلوئورید PVDF (Hiarc) – این ماده مقاومت بالایی در برابر از دست دادن رنگ ورق دارد. در طول زمان رنگهای اشباع شده آن را حفظ می‌کند و بنابراین برای نمای ساختمانهایی که در مناطق با فعالیت خورشیدی بالا هستند؛ توصیه می‌شود.

بنابراین دریافتیم که انتخاب ساندویچ پانل مناسب با لایه های محافظتی بالا نیازمند دانش کافی درباره‌ی کاربرد مکان استفاده از آن‌هاست.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0 ستاره (0 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا 6 و 1 را با هم جمع نمایید.