عایق‌بندی طبقه همکف چگونه می‌شود؟

توسط تحقیق و توسعه

فهرست محتوا

عایق بندی یک جزء مهم در طراحی کف طبقات است و تاثیر زیادی در صرفه جویی در مصرف انرژی دارد. برای این کار باید موارد وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  • موقعیت عایق در ساختار کف
  • عملکرد حرارتی
  • بار اعمال شده بر روی کف
  • پل حرارتی
  • نشت هوا
  • تغلیظ
  • برنامه های کاربردی

موقعیت عایق در ساختار کف

طبقات باربر همکف می‌توانند شامل عایق در زیر یا بالای دال بتنی باشند، انتخابی که طراح انجام می‌دهد بر دمای داخل ساختمان تأثیر می‌گذارد، به شرح زیر:

  • اگر عایق در زیر دال نصب شود، ظرفیت حرارتی ساختمان افزایش می‌یابد و به حفظ دمای ثابت داخلی کمک می‌کند.
  • اگر عایق بالای دال نصب شود، ساختمان سریعتر به سیستم گرمایش پاسخ می‌دهد.

کف‌های معلق معمولاً به‌گونه‌ای عایق‌بندی می‌شوند که جرم حرارتی کمتری را ارائه می‌دهند و به سرعت به سیستم گرمایش پاسخ می‌دهند. در مورد بتن معلق، عایق چه در زیر یک نوار باریک یا تخته چوبی؛ در بالای عرشه نصب می‌شود. کف های چوبی معلق معمولاً بین تیرچه‌ها عایق بندی می‌شوند. انتخاب یک طبقه معلق به طراح این امکان را می‌دهد که بدون توجه به شرایط زمین سایت از همان طرح استفاده کند.

عملکرد حرارتی

به صورت کلی، عملکرد حرارتی به دست آمده توسط کف برای جلوگیری از مصرف انرژی اضافی ساختمان بسیار مهم است. تقریباً 15٪ گرما از کف سازه از دست می‌رود و عایق می‌تواند این را کاهش دهد. حداقل استاندارد برای خانه های جدید به عنوان یک ساختمان فرضی محاسبه می‌شود با استفاده از مقادیر محدود در جدول 4 اسناد تایید شده L1A، L1B، L2A و L2B. همچنین ارزیابی عملکرد مسکن با محاسبه TER و TFEE.

TER – (Target CO2 Emission Rate) نرخ تصاعد هدف کربن دی اکسید:

نرخ انتشار CO2 هدف (TER) حداقل استاندارد مجاز را برای عملکرد انرژی یک ساختمان تعیین می‌کند و با محاسبه نرخ انتشار سالانه کربن دی اکسید یک ساختمان تصوری با همان نوع، اندازه و شکل برای ساختمان پیشنهادی تعریف می‌شود. TER بر حسب کیلوگرم CO2 سالانه در هر متر مربع بیان می‌شود.

TFEE – (Target Fabric Energy Efficiency Rate ) نرخ بهره وری انرژی هدف محاسبه و به صورت میزان تقاضای انرژی بر حسب کیلووات ساعت در هر متر مربع از سطح زمین در سال بیان می‌شود.

اگر ساختمان با استفاده از مشخصات ساختمان فرضی ساخته شود، نرخ هدف کربن دی اکسید به دست می‌آید. برای سازنده/طراح مجاز است که مشخصات را تغییر دهد، مشروط بر اینکه TER و TFEE کلی در محاسبه عملکرد واقعی و اجرایی به دست آید. جدول زیر مقادیر U هدف را همانطور که در جداول مربوطه اسناد تایید شده مقررات ساختمان ارائه شده است نشان می‌دهد.

در حالی که اینها مقادیر U بهینه را برای نرخ هدف تصاد کربن دی اکسید می‌دهند، یک بیانیه برای نوسازی و توسعه وجود دارد که "بهبودهای نتیجه فقط باید تا حدی انجام شود که از نظر فنی، عملکردی و اقتصادی امکان پذیر باشد". در مواردی که ضخامت عایق کف در نوسازی مشکلاتی را در سطوح کف موجود ایجاد کند، توصیه می‌شود.

نوع ساختمان ارزش U موردنظر
مسکن تازه ساخت 0.13 W/m²K
سازه تازه ساخت غیر مسکونی 0.25 W/m²K
سازه ی مسکونی 0.22 W/m²K
سازه ی غیر مسکونی 0.22 W/m²K

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (1 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 5 و 7 را محاسبه نمایید.