ساندویچ پانل چگونه تولید می‌شود؟

توسط گروه آموزش

فهرست محتوا

در طی ۵۰ سال گذشته، ساندویچ پانل به عنوان یک روش ساخت و ساز مقرون به صرفه، ظاهر شده است. مواد ترکیبی همیشه از دو ورق (بسته به کاربرد، ورق فولادی یا ورق با روکش انعطاف‌پذیر مانند آلومینیوم نازک، کاغذ یا غشاء) و یک ماده با هسته عایق کاری شده، تشکیل شده است.

اصولاً دو فرآیند برای تولید پانل ها وجود دارد:

فرآیند پیوسته (کانتینیوس):

تمام مواد به کاررفته به صورت همزمان ساخته می‌شوند و پانل ساخته شده به طول مورد نظر، بدون توقف خط، برش داده می‌شود. این خط دارای سرعت متوسط ​​حدود ۱۴ متر در دقیقه برای تولید ساندویچ پانل ضخامت متوسط ​​(۴۰-۵۰ میلی‌متر) است که با لایه‌های رویی فلزی با نوبت کاری هشت ساعته در روز می‌باشد که به مدت ۲۲۰ روز در سال، حدود ۱٬۱۸۰٬۰۰۰ متر در سال را با فرض بازده ۸۰ درصد تولید می‌کند. ساندویچ پانل پلی اورتان عموما با این روش تولید می‌شود.

فرآیند ناپیوسته (دیس کانتینیوس):

مواد به طور جداگانه ساخته می‌شوند. ورقه‌های روکش، فرم گرفته و به طول دلخواه بریده می‌شوند و سپس در یک دستگاه پرس که فوم تزریق می‌شود به هم متصل می‌شوند.

علاوه بر این، این فرآیند دارای بهره‌وری کمتری است که قابل مقایسه با فرآیند پیوسته نیست. امروزه برای محصولاتی به کار برده می‌شود که یا دارای اشکالی هستند که استفاده از فرآیند پیوسته در آن‌ها مجاز نیست یا وقتی که میزان تولید موردنیاز، سرمایه‌گذاری در یک خط پیوسته را توجیه نمی‌کند. در این روش پانل پلی استایرن (EPS) فوم با شروع از اجزای شیمیایی مورد نیاز ایجاد می‌شود که در دستگاه فومینگ، تعیین دوز شده و مخلوط می‌شوند. مخلوط مایع حاصل به طور مساوی روی ورق فلزی پایینی توزیع می‌شود. ورق‌های فلزی، فوم و هرگونه نوار یا واشر جانبی در تسمه دوبل یا پرس پیوسته فشرده می‌شوند. این دستگاه باید ورق های فلزی را در فاصله مورد نظر از هم جدا نگه دارد در حالی که فوم منبسط می‌شود.

بیایید به خط تولید پنل پیوسته بپردازیم

یک خط ممتد معمولی دارای سه بخش است:

۱- بخش ساخت ورق‌های خارجی:

بخش اول با رول‌بازکن‌های ورق شروع می‌شود و با تمام تجهیزات برای فرم دادن به دو ورق به شکل دلخواه ادامه می‌یابد.

این می‌تواند یک پانل برای دیوارها یا برای سقف باشد. در یک مورد معمولی از یک ساندویچ پانل با دو سطح بیرونی ساخته شده از ورق فلز و یک هسته عایق ساخته شده از فوم پلی اورتان سفت و سخت، پانل های ساندویچ با لایه های انعطاف پذیر (آلومینیوم، ورق های فایبر گلاس، کاغذ آسفالت) به شکل رول در نمی آیند. سپس هر دو سطح پانل های تکمیل شده کاملاً مسطح می‌شوند و دمای آن‌ها به میزان لازم (معمولاً بین ۴۰ تا ۶۵ درجه سانتیگراد) گرم می‌شود و سپس مواد عایق آماده می‌شود.

دما، بار دیگر، یک پارامتر حیاتی است، این بار برای واکنش چسب به دما، یعنی برای چسبندگی خوب ورق داخلی به لایه های بیرونی.

۲- بخش ساخت مواد عایق:

در صورتی که ماده عایق، پشم معدنی یا پلی استایرن منبسط شده باشد، آن را به صورت تشک‌هایی در داخل ورق‌ها قرار داده و چسبانده می‌شود که قبل از قرار دادن، به ضخامت مناسب بریده شده و فرم می‌گیرد.

۳- بخش برش و بسته بندی ساندویچ پانل:

این پانل، ابتدا برش داده شده سپس خنک و انباشته شده و سپس با یک فیلم پلاستیکی بسته‌بندی می‌شود.

این آخرین عملیات، می‌تواند بسته به سطح اتوماسیون مورد نیاز مشتری برای خط تولیدش، به صورت خودکار یا دستی باشد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

3 ستاره (2 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 3 و 3 را محاسبه نمایید.