پلی اورتان چیست؟

توسط تحقیق و توسعه

فرمول پلی اورتان

پلی اورتان در سال ۱۹۳۷ برای نخستین بار توسط اتو بایر در آلمان کشف و بدلیل خواص ویژه ، توسعه یافته و کاربرد های بسیاری در انواع صنایع به خود اختصاص داده است.

پس از تولید تجاری پلی اورتان ها در سال های ۱۹۴۰ میلادی و استفاده از پلی ال های اتری و استری در تولید فوم های پلی اورتان استفاده از آن‌ها به عنوان عایق حرارتی و برودتی بسیار رواج یافت.

پلی اورتان ها به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود دارای پیوند اورتانی بوده و از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌عنوان مواد اصلی تشکیل دهنده تهیه می گردند.

استفاده از فوم پلی اورتان سخت به دلیل ساختار کامپوزیتی پلی اورتان و ساختار فوم با سلول های هم اندازه و بسته، طی محاسبات انتقال حرارت، سبب کاهش ضریب انتقال حرارتی به مقدار قابل توجهی می گردد.

هرچه تعداد و اندازه سلول های بسته کوچک تر و یکنواخت تر باشد، بازده حرارتی و صوتی عایق پلی اورتانی بهبود یافته و استفاده از آن نتایج مطلوب تری در پی خواهد داشت. پیوند اورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل تشکیل می شود. گروه های ایزوسیانات به شدت واکنش پذیر بوده و به همین علت پیشرفت واکنش آن‌ها نیاز به افزایش دما ندارد (واکنش در دمای محیط صورت می گیرد). مهمترین ویژگی این گروه از پلیمرها ساختار پایداری است که در اثر واکنش بوجود می آید.

در جدول زیر میزان ضریب حرارتی و صوتی پلی اورتان نسبت به سایر مصالح ساختمانی بررسی گردیده است:

عایق های ساختمانی ضخامت مورد نیاز به ازای ضرایب حرارتی و صوتی استاندارد نتیجه گیری
آجر 86 سانتی متر با مقایسه میان ضخامت های مورد نیاز مشاهده می شود که به ازای ضرایب صوتی و حرارتی یکسان برای ساختمان استاندارد میزان ضخامت عایق پلی اورتان در مقایسه با مصالح سنای بسیار ناچیز بوده و از این رو دارای صرفه اقتصادی بالایی است.
بلوک های بتنی 38 سانتی متر
چوب نرم 14 سانتی متر
پلی اورتان 3.5 سانتی متر

 

  • از جمله مزایای فوم های سلول بسته نسبت به فوم های سلول باز می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استحکام بالاتر؛
  • R-value بالاتر؛
  • مقاومت بیشتری نسبت به نشت و نفوذ هوا و بخار آب؛

ویژگی مقاومت به نشت و نفوذ هوا و بخار آب فوم را در برابر عبور رطوبت به سلول ها با توجه به میزان آن محافظت می کند.

در کل می توان گفت فوم های پلی یورتان تحت تأثیر نشت سقف، نشت فونداسیون یا رطوبت نیستند و می توان آن‌ها را می توان به راحتی در سازه های ساختمانی استفاده کرد. همچنین در برابر خسارت ناشی از نفوذ آب بسیار مقاوم هستند.

با توجه به ویژگی های پلیمر پلی اروتان کاربرد این ماده در ساختارهای ساندویچی در صنعت ساختمان توسعه یافته و ساندویچ پانل های پلی اورتان کاربرد گسترده ای در این صنایع پیدا کرده است.

در این بین شرکت نوردکاران فولادغرب در صدد است با به کارگیری مواد اولیه مناسب و نیروی متخصص داخلی و با ایجاد محصول ساندویچ پانل پلی اورتان با کیفیت بحشی از نیازهای این صنعت را برآورده سازد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (1 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

دیدگاه توسط حمید |

تشکر، مطلب خیلی خوبی بود.

پاسخ گروه آموزش

از حسن نظر شما سپاسگزاریم.

دیدگاه توسط حسین اقدمی کیا |

باسلام و احترام
مطالب خیلی آموزنده و مفید بود.
به امید موفقیت روز افزون

افزودن یک دیدگاه

جمع 9 و 2 برابر است با؟