ساندویچ پانل سقفی یا ورق شیروانی؟ کدام یک بهتر است؟

توسط گروه آموزش

فهرست محتوا

امروزه، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، هزینه‌های گرمایش و سرمایش نیز توجیه اقتصادی ندارد. از این رو، اهمیت عایق‌بندی و کاهش مصرف انرژی به ویژه در کارگاه‌های صنعتی، به عنوان یک اولویت اساسی مطرح است. این کار ضمن کمک به حفظ محیط زیست موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. در حوزه بهبود کیفیت عایق‌بندی ساختمان‌های مسکونی یا تجاری، پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفته است. در این میان، ساندویچ پانل سقفی به نظر می‌رسد که بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اینجا قصد معرفی و مقایسه ساندویچ پانل با ورق سقف شیروانی را داریم.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل، به دلیل مزایای آن نسبت به ورق پروفایل سقفی، در صنعت ساختمان‌سازی بسیار محبوب شده است. این پانل‌ها دارای دو رویه از ورق‌های گالوانیزه بوده و هسته‌ی مرکزی‌شان از جنس عایق قوی و سبکی مانند پلی اورتان، پلی استایرن یا مواد مشابه تشکیل شده است.

مزایای ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی مزایای مختلفی دارد:

مهمترین مزیت ساندویچ پانل، صرف‌جویی مؤثر در مصرف انرژی باشد. با توجه به اینکه ساندویچ پانل از چند لایه تشکیل شده‌، نسبت به ورق‌های پروفایل سقفی که تنها ورق هستند از گرما بهتر نگه‌داری می‌کنند. هر دو بخش بیرونی و داخلیِ ساندویچ پانل، به تنهایی قابلیت محافظت گرمایی بالایی دارند، و به این ترتیب هنگامی که این دو لایه با هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، کارآیی‌شان از دیگر مصالح متداول سقفی بیشتر خواهد بود.

این نه تنها کمک می‌کند ساختمان  گرم بماند، می‌تواند در هزینه نیز صرفه‌جویی کند. این پانل‌ها گرمای از دست‌رفته از سقف را به حداقل می‌رسانند. این یعنی شما مجبور نیستید سیستم گرمایشی را برای مدتی طولانی، و روی درجه‌ی بالا تنظیم کنید. به این ترتیب در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌شود و در نهایت، بعد از مدتی به مقرون به صرفه بودن شان نیز پی می‌برید.

یکی دیگر از راه‌های صرفه‌جویی در پول، کاهش هزینه نصب است. ساندویچ پانل‌ها نسبت به ورق‌های معمولی سبک‌تر هستند و آسان‌تر نصب می‌شوند. این یعنی برای نصب‌شان به زمان کمتری نیاز خواهد بود، و کار خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کردید تمام خواهد شد.

علاوه بر آن، طول عمرشان نیز بالا و در حدود ۵۰ سال است. با توجه به اینکه هوا و رطوبت نمی‌تواند داخل‌شان نفوذ کند، این خود احتمال پیدایش کپک و تغییر شکل‌های ناهنجار را در این پانل‌ها پایین می‌آورد.

معایب ساندویچ پانل سقفی

هرچند ساندویچ پانل کیفیت بالایی دارد، اما از اشکالاتی نیز برخوردار هستند که شما باید از آن آگاه باشید:

با اینکه زیاد اتفاق نمی‌افتد، ولی این چیز عجیبی نیست که حشرات وسط ساندویچ پانل‌های سبک وزن را سوراخ کنند و مشکلات مختلفی به وجود آورند. استفاده از حشره‌کش و پایین آوردن سطح رطوبت می‌تواند در حل این مشکل یاری‌رسان باشد.

در صورت پیش آمد آتش‌سوزی، ممکن است این عایق داخل پانل‌ها به دلیل ضعف بیشتری در برابر آتش دارند، مشکل‌ساز شوند.

مقایسه هزینه و کیفیت

هنگامی که قرار است برای نوع پوشش سقف شیروانی تصمیم بگیرید، بحث کیفیت و هزینه مطرح می‌شود. هرچند ورق‌های سقف شیروانی ارزان‌تر هستند، با این همه ساندویچ پانل سقفی عملکرد بهتری دارد، و مزایای بیشترشان، قیمت بالا تر آن‌ها را توجیه می‌کند. اما در نهایت، انتخاب با شماست.

ورق شیروانی

مزایا ورق شیروانی

هزینه کمتر: ورق شیروانی معمولاً ارزان‌تر از ساندویچ پانل است.

انعطاف پذیری بیشتر در طرح و زیبایی: می‌توانید از تنوع رنگ و طرح بیشتری در ورق شیروانی استفاده کنید.

معایب ورق شیروانی

کمبود عایق حرارتی و صوتی: ورق شیروانی معمولاً دارای عایق حرارتی و صوتی کمتری نسبت به ساندویچ پانل است.

نیاز به نصب اضافی برای عایق‌بندی: در صورت نیاز به عایق حرارتی و صوتی بیشتر، نیاز به لایه‌های اضافی عایق‌بندی می‌باشد.

با توجه به این نکات، انتخاب بین ساندویچ پانل سقفی و ورق شیروانی به عواملی مانند بودجه، نیاز به عایق‌بندی، زیبایی و زمان نصب بستگی دارد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

4 ستاره (4 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا 6 و 5 را با هم جمع نمایید.