تونل انجماد

توسط گروه آموزش

بازار مواد غذایی منجمد به سرعت در حال رشد می‌باشد. شرکت ها می‌خواهند محصولات غذایی خود را منجمد کرده و آن ها را به شکل دیگری به فروش برسانند. مواد غذایی را می‌توان به دو شکل منجمد کرد: انجماد آهسته و انجماد سریع. در روش انجماد آهسته، مواد مورد نظر را در فضایی با دمای پایین قرار می‌دهند تا آرام آرام منجمد شوند. عیب بزرگ این روش زمان زیاد مورد نیاز برای انجماد است. برای کم کردن زمان مورد نیاز برای انجماد، از تونل انجماد استفاده می شود.

روشهای انجماد سریع کدام است؟

به طور کلی دو روش برای انجماد سریع وجود دارد:

  • - انجماد با استفاده از نیتروژن مایع: در این روش، محصولات درون مایع نیتروژن با دمای بسیار پایین غرق می شوند که باعث انجماد فوری می‌شود.
  • - روش مکانیکی : در این روش جریان هوای سرد به کمک فن از اطراف محصولات عبور می‌کند و آن ها را منجمد می‌کند. تونل انجماد یکی از روش های مکانیکی انجماد سریع است.

تونل انجماد چیست؟

تونل انجماد سیستمی است که یک تسمه نقاله را به کار گرفته و هوای سرد به کمک فن از اطراف مواد غذایی عبور می‌کند و آن‌ها را به صورت پیوسته منجمد می‌کند. دمای داخل تونل انجماد معمولا بین 18- تا 40- درجه است.

انواع تونل انجماد کدام است؟

تونل انجماد مورد استفاده در فرایند انجماد سریع را می‌توان به دو دسته تونل انجماد خطی و مارپیچی تقسیم کرد. ظرفیت تونل انجماد خطی تا 12 تن در ساعت و ظرفیت تونل انجماد مارپیچی تا 3 تن در ساعت می‌باشد.

پارامترهای مهم در انتخاب تونل انجماد کدام است؟

مهمترین پارامتر در انتخاب تونل انجماد ظرفیت انجماد آن است. به این معنی که تونل انجماد در هر ساعت چند تن مواد غذایی را می‌تواند منجمد کند. عامل دیگر در انتخاب تونل انجماد میزان مصرف انرژی آن به ازای ظرفیت آن می باشد. با استفاده از ساندویچ پانل به عنوان عایق تونل انجماد، می‌توان مصرف انرژی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ساخت تونل انجماد، با کارشناسان شرکت فولاد غرب تماس بگیرید.

بازگشت به لیست بلاگ