راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی در مرغداری ها

توسط گروه آموزش

چرا کاهش مصرف انرژی در مرغداری ها مهم است؟

در سالن های مرغداری، نیاز است تا شرایط آسایش حرارتی برای طیور فراهم شود. برای تامین این شرایط لازم است تا دمای داخل سوله مرغداری در طی فصول مختلف سال ثابت بماند. برای این منظور در فصول سرد سال نیاز است تا با تامین گرمایش داخل سوله و در فصول گرم سال با تامین سرمایش داخل سوله، این دما را ثابت نگهداریم که اگر نتوانیم انرژی تولید شده را به نحو صحیح مدیریت نماییم موجب تحمیل شدن هزینه های سربار زیادی می شود.

اتلاف انرژی در مرغداری ها چگونه اتفاق می افتد؟

اتلاف انرژی در مرغداری ها می تواند هم از طریق سقف و هم از طریق دیواره های سوله مرغداری رخ دهد ولی معمولا میزان هدر رفتن انرژی از سقف بیشتر از دیوارها است. به همین دلیل عایق بندی در زمستان باعث میشود گرمای داخل سالن های مرغداری حفظ شود و در تابستان از بالا رفتن دمای داخل مرغداری جلوگیری می کند. در تابستان تابش نور خورشید به سقف سالن مرغداری گرما رو به مرغ ها منعکس میکند باعث ایجاد افزایش دما و کاهش کارایی مرغداری میشود.

برای جلوگیری از اتلاف انرژی در مرغداری چه باید کرد؟

با عایقکاری سقف و دیواره های سالن های مرغداری می توان از گرم شدن مرغداری از طریق تابش در تابستان و از اتلاف انرژی حرارتی در زمستان جلوگیری کرد و دمای پایداری در داخل سالن سوله مرغداری داشت.

 

 

چه نوع عایقی برای سالنهای مرغداری مناسب است؟

در گذشته عایق پشم شیشه یکی از متدوال ترین مصالحی بود که برای عایق کاری سقف به کار می رفت، ولی این عایق یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن هم این است که در سالن هایی که از عایق پشم شیشه و یا پشم سنگ بدون محافظ استفاده شود به مرور زمان به دلیل جذب رطوبت و آسیب دیدن این عایق ها، این مواد کارایی خود را در جلوگیری از هدر رفتن انرژی از دست می دهند.

ساندویچ پانل ها چون این مشکل را بر طرف کرده اند و دارای دوام خوبی در بلند مدت هستند برای عایق کاری سقف و دیواره مرغداری ها توصیه می شوند. دیوارهای سالن مرغداری را میتوان با استفاده از ساندویچ پانل پلی اورتان یکرو ورق دوجداره هم در داخل و هم در بیرون سالن برای عایق بندی استفاده کرد. این پوشش علاوه بر اینکه از سطح صاف و بهداشتی برخوردار است به نسبت ضخامت مصرفی میتواند عایق مناسبی برای کاهش اتلاف انرژی محسوب شود. سقف سالن را هم می توان با پلی اورتانهای مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید، عایق کاری کرد.

عایقهای مرغداری را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت نوردکاران فولاد غرب با داشتن سالها تجربه در زمینه ساخت انواع ساندویچ پانل، آماده ارائه خدمات مشاوره برای صاحبان سوله های مرغداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساندویچ پانل مناسب برای سوله خود تماس بگیرید.

بازگشت به لیست بلاگ