مزایای ورق گالوانوم چیست؟

توسط گروه آموزش

تقریباً تمام مواد فولادی که استفاده می‌شوند دارای یک پوشش محافظ برای جلوگیری از خوردگی هستند. این نوع فولاد اصطلاحا «فولاد گالوانیزه» نامیده می‌شود اما این اسم، پوششی را كه در سال ۱۹۷۲ توسط بتلهم استیل ساخته شد به طور دقیق توصیف نمی‌کند.

گالوانوم یک روکش سخت و بادوام است که برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی استفاده می‌شود. این روکش ممکن است تحت برند و نام‌های تجاری دیگری نیز در دسترس باشد. این ماده دارای مزایای دیگری فراتر از مقاومت در برابر خوردگی نیز می‌باشد اما قبل از اینکه به آن‌ها بپردازیم، بیایید در ابتدا تعریف گالوانوم و کاربردهای آن را با هم مرور کنیم.

بررسی اجمالی گالوانوم

گالوانوم از نسبت ۵۵ درصد آلومینیوم به ۴۵ درصد آلیاژ روی با مقدار کمی سیلیکون ایجاد می‌شود تا از دوام و حتی چسبندگی ماده اطمینان حاصل شود. این فلز آلومینیوم است که گالوانوم را از فولاد گالوانیزه متمایز می‌کند.

گالوانیزاسیون فقط شامل آلیاژ روی است. فولاد پوشیده شده با گالوانوم شبیه به فولاد گالوانیزه است اما ظاهری نرم‌تری دارد و بلورهای قابل مشاهده‌ آن نسبت به فرآیند گالوانیزاسیون کوچک‌تر و به هم نزدیک‌تر هستند.

گالوانوم با استفاده از فرآیند غوطه‌وری به هر دو طرف ورق‌های فولادی نورد سرد اعمال شده و از لبه‌ها نیز محافظت می‌کند. استفاده از روی و آلومینیوم به همراه همدیگر در پوشش باعث می‌شود که بتوان از خواص آلومینیوم برای افزودن محافظت اولیه ای فراتر از محافظت روی استفاده کرد.

در واقع آلومینیوم به عنوان یک محافظ عمل می‌کند در حالی که روی خاصیت بهبودی در برابر خراش را فراهم می‌کند. روی همچنین به عنوان یک لایه قربانی عمل کرده و عمر فولاد زیرین را طولانی‌تر می‌کند.

پوشش‌های گالوانوم و گالوانیزه یکسان نیستند

فرایند گالوانیزاسیون حدود ۲۰۰ سال پیش ایجاد شد. در طی این فرایند فولاد کربن در روی ذوب شده فرو برده می‌شود. برقراری پیوند شیمیایی بین فولاد و روی منجر به ایجاد یک سطح بلورین می شود.

به دلیل این پیوندهای شیمیایی، آسیب پوشش از طریق سایش دشوارتر خواهد بود. همچنین این پیوندها از لبه‌های بریده شده نیز محافظت می‌کنند. با این حال، هنگامی که پوشش فرسوده شده یا آسیب ببیند، خوردگی شروع می‌شود که در نهایت کل سطح را می‌پوشاند. با گسترش خوردگی، لایه گالوانیزه از روی فولاد زیرین ریزش خواهد کرد.

در واقع گالوانوم که ترکیبی از آلومینیوم و روی است علاوه بر دارا بودن تمام مزایای گالوانیزسیون منجر به افزایش محافظت در برابر خوردگی نیز می‌گردد. فلز روی هنوز هم با فولاد پیوند بر قرار می‌کند تا مانعی در برابر رطوبت ایجاد کند. آلومینیوم که به طور طبیعی در برابر خوردگی مقاومت می‌کند، محافظت از استیل را دو چندان می‌کند. به علاوه منجر به افزایش بازتاب نیز می‌گردد.

آلومینیوم تا زمانی که پوشش توسط بریدگی یا خراش آسیب ندیده باشد، روند خوردگی را کند می‌کند. به علاوه، آلومینیوم می‌تواند همچنین از پخش شدن خوردگی از ناحیه آسیب‌دیده به بقیه ورق جلوگیری ‌کند.

مزایای گالوانوم

یکی از مزایای اصلی گالوانوم مقاومت در برابر خوردگی است. افزودن آلومینیوم مقاومت به خوردگی پوشش را افزایش می‌دهد. اگر ورق فولادی در محلی قرار داشته باشد که در معرض مقادیر بالایی از نمک و رطوبت داشته باشد، گالوانوم بهترین محافظت را برای آن فراهم می‌کند. تحمل محیط‌های دریایی برای اکثر مواد سخت است و گالوانیزاسیون به تنهایی کافی نیست.

مزایای دیگر:

  • گالوانوم وزن قابل‌توجهی به فولاد اضافه نمی‌کند به این ترتیب نسبت بالای قدرت به وزن فلز را حفظ می‌کند. این پوشش به اندازه خود فولاد قوی و بادوام است؛ به علاوه انعطاف‌پذیر بوده و با خم شدن یا فرم دادن به ورق، ترک نمی خورد و لایه لایه نمی‌شود.
  • روکش فلزی با گالوانوم همچنین در نور خورشید بازتاب بالایی دارد. این بازتاب بالا جذب گرما را از طریق ورق‌های سقفی کاهش می‌دهد. با افزودن رنگدانه های گسیلشی، شما هم از کارایی انرژی و هم از محافظت در برابر خوردگی برخوردار خواهید بود. با عایق‌بندی مناسب زیر سقف، می‌توانید هزینه‌های سرمایشی در تابستان و هزینه‌های گرمایشی در زمستان را کاهش دهید. گالوانوم در برابر درجه حرارت‌های بالا نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد.
  • فولاد روکش شده با گالوانوم علاوه بر راندمان انرژی بالا، از فولاد ضد زنگ ارزان‌تر بوده و قیمت آن تقریباً مشابه با فولاد گالوانیزه است. فولاد روکش شده با گالوانوم مانند سایر محصولات فولادی، نیاز به تعمیر و نگهداری اندکی دارد و موجب صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها می‌شود. گالوانوم بدون رنگ می‌تواند بیش از ۴۰ سال بدون تغییر قابل‌توجهی در ظاهرش دوام بیاورد. در محیط‌های روستایی و صنعتی، پیش‌بینی می‌شود که گالوانوم ۴۰ تا ۶۰ سال عمر کند.
  • یک سقف دارای فولاد گالوانیزه بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال سن خود را نشان می‌دهد و طول عمر آن در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است، یعنی نصف گالوالوم.
  • وقتی از گالوانوم به عنوان روکش استفاده می‌شود، لبه‌های برش داده شده در ورق‌های از پیش ساخته شده نیز به طور بلندمدت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی محافظت می‌شوند. تا زمانی که پوشش سوراخ نشود و لبه‌ها بریده نشوند، فولاد در برابر عناصر مختلف محافظت خواهد شد. فلز روی برای پنل های بریده نشده محافظت گالوانیکی فراهم می‌کند.
  • ورق‌های فولادی گالوانوم را می‌توان بر روی سطوح مختلف از آسفالت گرفته تا زیر لایه چوب نصب کرد. همچنین می‌توان از آن برای احتیاجات ساختاری و معماری سقف سازی استفاده کرد.
  • فولاد با گالوانوم یک ماده تطبیق‌پذیر است. این فلز را به راحتی می‌توان بدون از بین بردن پوشش آن، لوله کرد، خم کرد، قالب زد و تغییر شکل داد. فرم دهی نمی‌تواند به گالوانوم آسیب بزند.

گالوانوم همچنین مقاومت در برابر آتش را افزایش می‌دهد.

نکته: کجا نباید از گالوانوم استفاده کرد

گالوانوم، با وجود تمام مزایای برترش، نسبت به محیط‌های بسیار قلیایی حساس است. نباید از آن روی بتن یا ملات، داخل آن‌ها یا در اطراف آن‌ها استفاده کرد. زیرا صرف نظر از اینکه ورق‌های گالوانوم رنگ‌آمیزی شده باشند یا خیر، آن‌ها به سرعت در این محیط‌ها خراب می‌شوند.

گالوانوم تنها در صورتی اثر محافظتی دارد که پوشش آن سالم بماند. استفاده از ورق‌های گالوانوم در سقف‌های فولادی با اتصالات آشکار توصیه نمی‌شود. برای جلوگیری از قرار گرفتن لبه‌های برش داده شده در معرض محیط، بهتر است از این ورق‌ها در سقف فلزی با درز ایستاده و اتصالات پنهان استفاده کنید.

حرف آخر

فولاد گالوانوم تمام مزایای فولاد سازه را در عین حفظ حداکثر مقاومت در برابر خوردگی تقریباً در هر محیطی فراهم می‌کند. این فولاد می‌تواند رنگ خاکستری اولیه و براق خود را حفظ کند یا به هر رنگ دیگری رنگ آمیزی شود. ورق‌ها را می‌توان لوله کرد، قالب زد یا بافت خاصی به آن‌ها داد تا به شکل هر نوع پوشش سقفی یا ورق‌های دیواری که مد نظر شماست دربیایند.

فولاد گالوانوم در برابر آتش مقاوم است و با انعکاس گرمای خورشید منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمه و هزینه‌های برق و گاز می‌شود. این فولاد نصب آسانی دارد و ماده‌ای تطبیق‌پذیر است که در هر مکانی که فولاد ضد زنگ کاربرد دارد قابل استفاده است. فولاد گالوانوم مانند سایر محصولات فولادی به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. سقف‌های فولادی از سقف‌های سنتی ماندگارتر هستند و در طول عمر سازه نیاز به تعویض کمتری خواهند داشت. وزن سبک و استحکام زیاد این فولاد آن را به ماده‌ای ایده آل برای ساخت‌وسازهای چند طبقه تبدیل کرده است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (1 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

دیدگاه توسط سعید رادمهر |

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون

افزودن یک دیدگاه

جمع 7 و 5 برابر است با؟