اهمیت عایق بندی سقف شیروانی فلزی

توسط گروه آموزش

سقف‌های شیروانی فلزی سازه‌هایی ساخته شده از فلز یا قطعه‌های تایل‌مانند (ساخته شده از فلز) می‌باشند، که از جمله مصالح سازنده خاص و مهم در هر نوع پوشش‌سازی و یا محفظه‌کاری یک سازه به شمار می‌آید. سقف فلزی می‌تواند متشکل از ساندویچ پانل با انواع مختلف از جمله گالوانیزه، مس و یا آلومینیم باشد. افزون بر این، استفاده از سقف شیروانی در مجتمع‌های مسکونی و تجاری متداول است. از آنجایی که سقف از جنس گالوانیزه دوام عمر زیادتری نسبت به دیگر مصالح موجود در بازار را دارد، در صورتی که تکنیک‌های تعمیر و نگهداری به صورت مناسب روی آن اعمال شود، می‌توان این انتظار را داشت که سالها دوام بیاورد.

اهمیت عایق‌بندی در سقف‌های فلزی

هرچند که فلز یک ماده نسبتاً ارزان برای سقف به شمار می‌آید، اما به دلیل مقاومت و ظرفیت گرمایی پایین آن، بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد. از این رو، سقف‌های فلزی که عایق‌بندی نشده‌اند، سازه را در معرض شرایط آب و هوایی شدید و حساس قرار می‌دهند. همچنین، بسته به فصول مختلف سال، سازه می‌تواند به شدت داغ یا سرد شود زیرا، فاقد عایق‌بندی می‌باشد.

با عایق‌بندی سقف فلزی، می‌توان در مقابل تغییرات شدید حرارتی، یک مانع مقاوم و مؤثر به وجود آورد. همچنین این امر می‌تواند کمک کند تا در فصل زمستان، سرمای موجود در خارج خانه وارد خانه نشود و گرمای داخل خانه تا حد امکان خود را حفظ کند. از این رو، یک سقف فلزی عایق‌بندی‌شده می‌تواند عوامل ناشی از دما، رطوبت و تعداد دیگری از فاکتورهای به وجود آورنده‌ی تنش فشاری، در زیر سقف فلزی را کاهش دهد.

تکنولوژی‌های موجود در عایق‌بندی سقف فلزی

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، تکنیک و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای به سقف‌های فلزی عایق‌بندی‌شده اعمال می‌شود. برای مثال، تکنولوژی‌های پیشرو از جمله عایق‌بندی حرارتی و عایق‌بندی با پشم شیشه یا فوم پلی اورتان. با تکنیک‌های موجود در عایق‌بندی پشم شیشه، و ایزوسیانات (ترکیب شیمیایی شامل اکسیژن، کربن و نیتروژن) به داخل یک اعمال کننده (برای پاشیدن) ریخته می‌شود. سپس بر روی تایل‌های موجود در سقف، شیارها، منافذ دیوار و قطعه‌های بتنی که آماده بهره‌برداری هستند، پاشیده می‌شود.

با این تکنیک، سقف فلزی توانایی تحمل شرایط محلی از جمله رطوبت و سطح دما را خواهد داشت. همچنین طول عمر سقف را افزایش می‌دهد و دارای مزایای مقرون به صرفه برای ذخیره انرژی می‌باشد. در طرف دیگر، در طول پروسه عایق‌بندی حرارتی، پس دادن گرما که باعث خنک ماندن سازه می‌شود، منجر به گرم‌تر شدن محیط اطراف خود سازه می‌شود.

چرا عایق‌بندی برای سقف فلزی انتخاب می‌شود

عایق‌بندی در سقف‌های فلزی خانه موجب ثابت ماندن هوای مطلوب داخل خانه، بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مختلف می‌شود. عمدتاً، هدف «پس دادن گرمای موجود در محیط اطراف به خود منبع گرما می‌باشد و با این کار از ماندن آن در خانه جلوگیری می‌شود. با سقف‌های فلزی عایق‌بندی‌شده، می‌توان دما و جو داخل خانه را در حالی که هزینه‌های مربوط به انرژی و گرما هم کاهش می‌یابد، به صورت ثابت نگه داشت. نحوه‌ی کار کردن عایق در سقف‌های فلزی به این صورت است که گرمای تابیده شده را از سقف و بهارخواب خانه پس می‌زند و از ورود و ماندن آن در داخل خانه جلوگیری می‌شود. زمانی که هوا گرم است، تقریباً ۹۳ درصد گرمای خورشید تابیده می‌شود و عایق‌بندی در سقف‌های فلزی باعث کاهش جذب گرما در سازه می‌شود.

افزون بر این، عایق‌بندی سقف فلزی باعث افزایش ارزش مادی و تجاری ملک می‌شود. همچنین کمک می‌کند تا شرایط عالی ملک حفظ شود و آن را در مقابل ساییدگی و پارگی مقاوم می‌سازد. از این رو، حتی بعد از گذشت دهه‌ها، از ظاهر قابل توجه و حفظ شده‌ی خانه خود شگفت‌زده خواهید شد. خانه مطلوب‌تر و تمییزتر به نظر خواهد رسید و از افت ارزش مالی و تجاری ملک هم جلوگیری می‌شود.

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا سقف فلزی خود را عایق‌بندی کنید، خانه شما از نم و رطوبت در امان خواهد ماند. از این رو این امر از کپک زدن و رشد باکتری در کل سازه و پخش شدن آن، جلوگیری می‌کند. هنگامی که می‌توان گسترش و رشد کپک را کاهش داد، این امر همچنین باعث کاهش احتمال پوسیدگی مصالح ساختمانی موجود در سازه می‌شود و یا باعث توقف گسترش قارچ‌ها و کپرک می‌شود.

با اعمال نیروی موجود بر روی سازه از جمله نیروی ناشی از بارش‌های سنگین، تگرگ و دیگر عوامل، سقف‌های فلزی تمایل به ایجاد سر و صداهایی دارند. با نسب تأسیسات سقف فلزی، می‌توان از آن به عنوان یک مانع در مقابل صدا استفاده کرد و باعث کاهش سر و صداهای بیرونی می‌شود (منظور این است که صداهای بیرونی کمتر وارد خانه می‌شوند).

با در نظر گرفتن کلیه این شرایط، می‌توان فهمید که مزیت‌های فراوانی در زمینه مربوط به عایق‌سازی سقف‌های فلزی وجود دارد. از این حیث، در نظر گرفتن این شرایط و مزیت‌ها و بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش و بهبود شرایط ملک و ارزش تجاری آن، بسیار منطقی و قابل درک به نظر می‌رسد.

ساندویچ پانل بهترین جایگرین ورق سقف شیروانی

ساندویچ پانل می‌تواند به راحتی مشکل نیاز به عایق‌بندی ورق سقف شیروانی را حل کند. در واقع مواد عایق باکیفیت بالا در داخل پنل ساندویچی دو ورق محصور شده‌اند. که به راحتی می‌توان نصب کرد و نیازی به عایق بندی اضافی ندارد. اگر می‌خواهید سقف ساختمان خود را به صورت فلزی اجرا کنید می‌توانید از مشاوره کارشناسان فولادغرب بهره‌مند شوید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

3 ستاره (2 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

جمع 3 و 2 برابر است با؟