اتمسفر کنترل شده: نکاتی در مورد نصب ساندویچ پانل

توسط گروه آموزش

اتمسفر کنترل‌شده؛ حوزه‌ای در حال رشد از کاربردهای ساندویچ پانل است. بنابراین، در اینجا، در مورد اتمسفر کنترل‌شده سردخانه صحبت خواهیم کرد. ابتدا، بحث را با تعریف اتمسفر کنترل‌شده شروع خواهیم کرد. سپس، به تبیین برنامه اتمسفر کنترل‌شده خواهیم پرداخت و در نهایت، مناسب‌ترین نوع ساندویچ پانل برای ساخت سردخانه با اتمسفر کنترل‌شده را مشخص خواهیم کرد.

تعریف اتمسفر کنترل‌شده

اتمسفر کنترل‌شده نوعی روش ذخیره‌سازی است که با کنترل غلظت گازهای مؤثر بر فرآیند رسیدن میوه و سبزیجات، عمر میوه و سبزیجات را افزایش می‌دهد.

میوه‌های نگهداری شده تحت شرایط اتمسفر کنترل شده از کیفیت بسیار بهتری نیز برخوردار می‌شوند زیرا که از انبارمانی بهتری برخوردار بوده به طوری که در حدود دو برابر سردخانه های معمولی قابلیت نگهداری دارند. لازم به ذکر است که هوای اطاقک‌های با اتمسفرکنترل شده برای تنفس انسان به هیچ‌وجه مساعد نیست از این‌رو هیچوقت نباید بدون ماسک اکسیژن به چنین سردخانه‌أی وارد شد.

اهمیت اتمسفر کنترل‌شده

استفاده از روش اتمسفر کنترل‌شده مزایای مختلفی به همراه دارد اما مهم‌ترین مزیت آن افزایش عمر میوه و سبزیجات است. نحوه عملکرد این روش چگونه است؟ فرآیند رسیدن میوه و سبزیجات با تنفس گازهای مختلف انجام می‌شود، بنابراین مبنای روش اتمسفر کنترل‌شده کاهش سرعت این پروسه با کنترل «تنفس» است.

کاربردهای اتمسفر کنترل‌شده

  • انبار میوه به شیوه اتمسفر کنترل‌شده
  • انبار سبزیجات به شیوه اتمسفر کنترل‌شده
  • محافظت از مواد غذایی به شیوه اتمسفر کنترل‌شده
  • خنک سازی محموله به شیوه اتمسفر کنترل‌شده
  • بسته‌بندی و عرضه غذا به شیوه اتمسفر کنترل‌شده

حال که مفهوم اتمسفر کنترل‌شده روشن شد، به بررسی نقش ساندویچ پانل عایق‌بندی‌شده در این روش می‌پردازیم. چنین محیطی (برای اثربخشی) باید تا حد ممکن در مقابل نفوذ گاز عایق باشد. به عبارت دیگر، امکان نفوذ گازهای خارجی به داخل وجود نداشته باشد. در این میان، مسأله اصلی لولاها هستند: در دنیای ایده‌آل، اتصالات ساندویچ پانل ایزوله کاملاً محیط را آب‌بندی می‌کنند. در دنیای واقعی همه چیز متفاوت است. حتی کامل‌ترین شکل نصب نیز باید با ملاحظات مربوط به انبساط ساندویچ پانل، تنظیم ساختار فلزی و حرکات تلوریک که ممکن است بر مقاومت محفظه در مقابل ورود هوا مؤثر باشد، انطباق داشته باشد.

ساندویچ پانل‎های مناسب برای اتمسفر کنترل‌شده

مناسبت‎ترین نوع ساندویچ پانل برای اتمسفر کنترل‌شده کدام است؟ نوعی پانل فلزی عایق بندی شده که دارای یک مفصل مخصوص است. برای تضمین مقاومت کامل در مقابل نفوذ هوا باید از روش مالیدن کف در محل استفاده شود.

ساندویچ پانل عایق بندی شده با یک نوع اتصال خاص که مقاومت کامل در مقابل نفوذ هوا را تضمین می‌کند.

 

بدون شک این نوع پانل بهترین گزینه است؛ اما متأسفانه هزینه نصب را افزایش می‌دهد و معمولاً فقط با چند ضخامت عایق در دسترس است.

آیا روش دیگری برای مسدودکردن اتصالات برای ایجاد یک محیط مقاوم در مقابل نفوذ هوا وجود دارد؟ عملی‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین روش استفاده از آب‌بند مخصوص است. این درزگیر نوع خاصی از رزین است که محیطی کاملا مقاوم در مقابل نفوذ هوا ایجاد می‌کند. این رزین تمام شکاف‌هایی را که از آن امکان ورود هوا به محیط اتمسفر کنترل‌شده وجود دارد، می‌بندد. این رزین با خاصیت الاستیک خود امکان حرکات طبیعی پانل‌های فلزی عایق بندی شده را در طول عمر سردخانه فراهم می‌کند.

خشنودیم که در فولادغرب کلیه اطلاعات لازم در مورد نحوه‌ی ایجاد سردخانه و انبارهای مجهز به سیستم اتمسفر کنترل‌شده جو را به شما ارائه می‌نماییم.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0/5 stars (0 Stimmen)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 7 و 8 را محاسبه نمایید.