ساندویچ پانل کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط گروه آموزش

ساندویچ پانل کامپوزیتی در حقیقت از دو بخش اصلی تشکیل شده است. نخست هسته‌ی میانی که ضعیف و معمولاً حجیم است. دیگری پوسته‌های واقع در دو طرف هسته که قوی و معمولاً نازک هستند. معمولاً هسته‌ی ضعیف میانی از جنس فوم یا لانه زنبوری می‌باشد و پوسته‌های واقع در دو طرف هسته از کامپوزیت‌های فایبرگلاس یا الیاف طبیعی، ساخته می‌شوند. این ساختار به ظاهر ساده که به علت شباهت ظاهریش با ساندویچ به همین نام خوانده می‌شود، مزیت و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد.

ساختار ساندویچ پانل کامپوزیتی، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به تک‌تک اجزای خود دارد و از سبکی فوق‌العاده‌ای نیز برخودار است. همچنین هزینه‌ی نسبتاً پایینی داشته و به سرعت و سهولت می‌‌تواند در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار گیرد.

ساندویچ پانل‌ها مهم‌ترین مورد استفاده‌ی کامپوزیت‌ها در صنعت ساختمان است. گرچه این پانل‌ها در گذشته از طریق لایه‌چینی دستی و روش قالب باز تهیه می‌شدند، اما امروزه به مدد فرآیندهای ماشینی، سرعت و کیفیت تولید این محصولات تا حد فوق‌العاده‌ای افزایش یافته است. همین مسئله موجب کاهش هزینه و افزایش استقبال از این محصولات گردیده است.

علاوه بر ساخت‌وساز، موارد استفاده‌ی زیادی از ساندویچ پانل را در صنایع هوافضا، خودرو، کشتی‌سازی و غیره می‌‌توان مشاهده نمود که عمدتا از ساندویچ پانل پلی اورتان استفاده می‌گردد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0 ستاره (0 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 4 و 6 را محاسبه نمایید.