اصول ایمنی در سازه‌های ساندویچ پانلی

توسط گروه آموزش

درطول چند دهه گذشته، استفاده‌از «ساندویچ پانل‌ها» در ساخت‌وساز افزایش‌یافته است. آن‌ها ارزان، سبک، استقرارشان آسان، بهداشتی و عایق حرارتی فوق‌العاده‌ای هستند. ساندویچ پانل باعث شروع آتش نیست، اما برخی انواع آن عملکرد ضعیفی در آتش دارند.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل متشکل‌از هسته‌ای از ماده عایق است که بین دو لایه فلزی، معمولاً فولادی یا آلومینیومی محصور‌شده‌ و تحت فشار به‌هم متصل شده‌است. مواد عایق ممکن است قابل اشتعال یا غیرقابل‌اشتعال باشند. فهرستی از مواد مورد استفاده، از بدترین تا بهترین‌شان و قابلیت اشتعال آن‌ها به‌شرح زیر است:

  • پلی‌استایرن (‏در مقابل آتش ضعیف است)
  • پلی اورتان (در مقابل آتش عملکرد بهتری نسبت به پلی استایرن دارد)
  • ‏الیاف پشم‌شیشه‌ یا پشم‌سنگ (‏غیرقابل‌اشتعال).

چرا ساندویچ پانل می‌تواند خطرناک باشد؟

سازه‌های ساخته‌شده از ساندویچ پانل، حالت خود را در آتش حفظ نمی‌کنند و پانل‌ها ممکن است در گسترش آتش نقش داشته‌باشند. هسته‌های پلی‌استایرن در حدود ۹۳ درجه سانتی‌گراد شروع به ذوب‌شدن می‌کنند که این‌موضوع به‌آن‌ها امکان این را می‌دهد تا جریان یابند و آتش را مانند مایعی قابل‌اشتعال تغذیه کنند. پلی یورتان در محدوده ۳۴۳ تا ۵۳۸ درجه سانتی‌گراد مشتعل می‌شوند. تمام این مواد دودی سیاه همراه با دوده در زمان سوختن آزاد می‌کنند. در شرایط مناسب حتی اگر دارای کند‌کننده آتش باشد یا نباشد این مواد خواهند سوخت. تمام ساختمان‌های این نوع سازه‌ها توسط سازمان استاندارد جهانی به‌عنوان قابل اشتعال (۱) ‏درجه‌بندی می‌شوند. ساختمان‌های این سازه‌ها در آتش‌سوزی فرو می‌ریزند. ​

پانل‌هایی که از الیاف پشم‌شیشه یا پشم‌سنگ استفاده می‌کنند نمی‌سوزند؛ اما در‌هرحال در آتش فرو می‌ریزند. ساختمان‌های این نوع سازه‌ها توسط سازمان استاندارد جهانی به‌عنوان غیرقابل اشتعال (۳) درجه‌بندی می‌شوند. ​

از ساندویچ پانل‌ها در چه جا‌هایی استفاده می‌شود؟

ساندویچ پانل‌ها در صنایع غذایی، سردخانه‌ها، مرغداری‌ها و داروسازی خیلی کاربرد دارند؛ اما تقریباً در هر جایی یافت می‌شوند.

چگونه می‌توان گفت که پانلی قابل‌اشتعال یا غیرقابل‌اشتعال در سازه‌ی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته‌است؟

این سوال دشواری است و حتی بازرسان هم گاهی دچار اشتباه می‌شوند. به‌غیر از بریدن صفحه پانل، بهترین و دقیق‌ترین روش، به‌دست آوردن نام شرکتی است که پانل‌ها را تولید کرده و سپس به‌اطلاعات سازه‌های آن‌ها مراجعه کنیم. ​

برای به‌حداقل رساندن خسارات آتش در سازه‌های ساندویچ پانل‌ قابل‌اشتعال چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟

  1. فرآیند‌های خطرناکی که ممکن است منبع اشتعال باشند باید به‌میزان کافی محافظت شوند و دور از پانل‌ها انجام گیرند. جوشکاری، پخت‌وپز، شارژ باتری لیفتراک و نقاشی با اسپری نمونه‌هایی از این فرآیند‌های خطرناک هستند.
  2. تمامی برق عبوری از دیوارها یا سقف‌ها باید در مجرای فلزی محصور باشند. ​
  3. ردیف‌هایی با فضای باز بین انباره و دیوار‌های ساندویچ پانلی تعبیه شود.
  4. دیواره‌های داخلی باید از سازه‌های غیرقابل اشتعال باشند تا درجه‌ای از فضای مطمئن را فراهم آورد.
  5. جلوگیری از آسیب ناشی از چنگک لیفتراک به‌پانل‌ها و تعمیر فوری هر‌گونه آسیبی که ممکن است رخ داده باشد.
  6. مواد قابل‌اشتعال نباید درطول دیواره‌های بیرونی سازه نگهداری شوند.
  7. هنگامی‌که قسمت قابل‌توجهی از ساختمان از ساندویچ پانل قابل‌اشتعال ساخته شده‌است باید از افشانک‌های حفاظتی سقفی اتوماتیک مناسب استفاده شود. دستورالعمل‌های حفاظت از حریق، به‌غیر از ساختمان‌های کاملاً خالی، سازه‌های قابل اشتعال را ملزم‌به استفاده از افشانک‌های حفاظتی سقفی اتوماتیک می‌داند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0/5 stars (0 Stimmen)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

جمع 8 و 9 برابر است با؟