ساندویچ پانل چگونه کار می‌کند؟

توسط گروه آموزش

فهرست محتوا

زمانی که به دنبال بهترین گزینه برای سقف ساختمان خود هستید ممکن است نام ساندویچ پانل را شنیده و یا با آن مواجه شده باشید. محبوبیت این نوع سقف به دلیل مزایای مختلفی که در مقایسه با سایر سقف‌های معمولی دارند در حال افزایش است. این پانل‌ها به دلیل بادوام و مقرون‌به‌صرفه بودن همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی شناخته شده هستند. اما عملکرد آن‌ها دقیقاً به چه صورت است؟ برای اطلاع از نحوه عملکرد ساندویچ پانل ساختاری به خواندن این مطلب ادامه دهید.

ساندویچ پانل چیست؟

قبل از صحبت درباره عملکرد ساندویچ پانل، ابتدا باید با خود آن‌ها آشنا شویم. ساندویچ پانل‌ها گاهاً «پانل‌ عایق» نیز نامیده می‌شوند. بخش میانی آن‌ها از جنس پلی اورتان (PU)، پلی استایرن EPS یا سایر مواد عایق مانند پشم سنگ است که با ورقه‌های گالونیزه یا رنگی احاطه شده‌اند. از ساندویچ پانل در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این پانل‌ها علاوه بر ساخت‌وساز در صنایع خودروسازی و هوافضا نیز کاربرد دارند. در این مقاله، ما بر روی کاربرد آن‌ها در صنعت ساختمان‌سازی تمرکز می‌کنیم؛ جایی که از این پانل‌ها به‌عنوان بام، دیوار و یا سقف استفاده می‌شود.

چرا ساندویچ پانل‌ را انتخاب کنیم؟

دلایل مختلفی برای استفاده از ساندویچ پانل وجود دارد. این سقف‌ها مزایای زیادی برای صنایع ساخت‌وساز، تیم‌های طراحی و همچنین مصرف‌کنندگان نهایی دارند.

برای سازندگان و طراحان، ساندویچ پانل بسیار سبک هستند، به‌راحتی نصب شده و به هیچ‌گونه ابزار خاصی احتیاج ندارند. استفاده از این سقف‌ها سرعت ساخت‌وساز را در مقایسه با سقف‌های معمول تا سه برابر بالا می‌برد و به نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. تمام این ویژگی‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. معماران نیز ساندویچ پانل‌ها را برای طرح‌های انعطاف‌پذیر خود ترجیح می‌دهند. این پانل‌ها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی موجود هستند بنابراین می‌توانند با هر نوع ایده طراحی شده‌ای مطابقت داشته باشند.

برای مالکان ساندویچ پانل راحتی در ساخت، محافظت و مزایای دیگری را فراهم می‌کند. با این روش آن‌ها می‌توانند از سقف‌های بادوام و بدون نیاز به شرایط نگهداری خاص برخوردار شوند چرا که ساندویچ پانل در مقابل بارندگی شدید، وزش باد و بارش برف مقاوم هستند. علی‌رغم سبک بودن ساندویچ پانل، بسیار بادوام هستند.

همچنین عایق بودن این سقف‌ها سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف انرژی می‌شود و نیازی به استفاده بیش از حد از سیستم‌های تهویه مطبوع (کولر) نخواهد بود چرا که ساندویچ پانل‌ها از ورود مستقیم هوای گرم جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این موضوع، می‌توان از آن‌ها به‌عنوان عایق صدا و حتی ضدحریق نیز استفاده کرد.

نهایتاً عملکرد ساندویچ پانل چگونه است؟

امتیاز ساندویچ پانل در لایه‌ای بودن آن است. بخش میانی ساندویچ پانل از جنس پلی اورتان و سایر موادی که قبلاً ذکر شد، عامل عایق بودن این محصول هستند. PU که توسط شیمی‌دان آلمانی اوتو بایر در دهه ۱۹۳۰ ساخته شد، یک رزین مصنوعی است که معمولاً در لوازم‌خانگی مانند اسفنج ظرفشویی و یا تشک تخت‌خواب یافت می‌شود. PU به این دلیل قابل‌توجه قرار گرفته است که دارای خواص حرارتی جهت بهره‌وری انرژی است.

جنس محافظ کنارس می‌تواند از ورق گالوانیزه، آلومینیوم و یا پلاستیک فشرده از جنس الیاف شیشه‌ای باشد. این مواد سبب افزایش دوام ساندویچ پانل می‌شود و هرچقدر ضخامت آن‌ها بیشتر باشد، پانل‌ها قوی‌تر هستند. افرادی که پانل‌های سبک‌تر را ترجیح می‌دهند می‌توانند از ساندویچ پانل‌هایی با ورق نازک‌تر استفاده کنند که قیمت پایین‌تری نیز دارند.

مواد سطح خارجی از بخش میانی محافظت می‌کنند اما این مواد نیز از طریق پوشش رویی خود نیاز به محافظت دارند. این لایه پوششی محافظی دیگر را در برابر خوردگی ناشی از شرایط جوی ارائه می‌دهد. آن‌ها همچنین سبب بازتاب اشعه ماورا بنفش و مانع از ورود حرارت در روزهای گرم به خانه شما می‌شوند.

ترکیب‌شدن این جزئیات کوچک اما مهم، سبب جذابیت هرچه بیشتر ساندویچ پانل می‌شود.

تولیدکنندگان ساندویچ پانل

اکنون که با ساختار ساندویچ پانل آشنا شدید، ممکن است به دنبال خرید بهترین ساندویچ پانل برای خانه یا محل کار خود باشید. دیگر نیازی به جستجو نیست چرا که فولاد غرب عرضه‌کننده پانل‌های استاندارد پلی اورتان است. این پانل‌ها از یک‌لایه عایق فوم سخت پلی اورتان تشکیل شده‌اند که بین دو سطح فلزی قرار گرفته‌اند. بخش مرکزی عایق شده PU پیوند قوی با سطح بیرونی ایجاد می‌کند و به دنبال آن پانل مستحکم‌تری خواهیم داشت که از نظر ساختاری نسبت به قاب‌بندی چوبی معمولی برتری دارد و ساختار محکم‌تری را ارائه می‌کند که کمتر مستعد جابه‌جایی است. همچنین ساندویچ پانل‌های ما دارای رنگ‌های متنوعی از جمله قرمز، آبی، قهوه‌ای، سفید و سبز است؛ بنابراین ما می‌توانیم هر رنگی که برای خانه و یا کارخانه خود در نظر دارید را به شما ارائه کنیم.

جدا از سازه‌های مسکونی، پانل‌های PU عایق شده در ساختمان‌های عمومی مانند ادارات، کارخانه، انبار، سالن ورزشی، آزمایشگاه و کانکس نیز یافت می‌شوند. آن‌ها همچنین در صنعت کشاورزی، برای اتاق‌های رشد و یا اتاق‌هایی که نیاز به دمای کنترل شده دارند، اتاق‌های خشک مخصوص چوب، میوه و محصولات سرامیکی قابل‌استفاده هستند. در صنایع غذایی نیز معمولاً برای انبار در دمای پایین، کارخانه‌های فراوری و تولید مواد غذایی و خنک‌کننده‌های تجاری استفاده می‌شود.

فولاد غرب پیشرو در بازار تولید و توزیع سقف‌های از پیش رنگ شده و سایر سقف‌های گالوانیزه همچنین ساندویچ پانل برای مصارف تجاری، صنعتی و مسکونی است. شرکت سقف سازی ما یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین شبکه‌های توزیع در صنعت، مجهز به کارخانه‌ رول فومینگ، انبارها و دفاتر فروش در مکان‌های استراتژیک سراسر کشور است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت شرکت با ما در تماس باشید یا برای مشاوره و راهنمایی با این شماره‌ها تماس بگیرید: 04134242025.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (1 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 6 و 2 را محاسبه نمایید.