مزایای سقف‌ ساندویچ پانلی در سازه‌های کشاورزی

توسط گروه آموزش

سقف‌های شیروانی فلزی برای سازه‌های کشاورزی و دامداری ایده‌آل هستند، به خصوص برای آن‌هایی کاربری‌شان نگهداری دام‌هایی چون گاو، گوسفند و مرغ است. این سقف‌ها بسیار بادوام بوده و با هرگونه طراحی سازگار و منعطف‌اند که به شما امکان ساخت یک بنای کشاورزی کاربردی، با نما و ظاهری رضایت‌بخش می‌دهد. متن زیر را برای اطلاعات بیشتر درباره مزایای انتخاب این سقف‌ها و عوامل مهم در پرورش دام بخوانید:

چرا بسیاری از ساختمان‌های کشاورزی از سقف‌ ساندویچ پانلی استفاده می‌کنند؟

  • دوام و مقاوت: سقف‌‌های ساندویچ پانلی به طور ویژه برای مقاومت و دوام بالا ساخته‌ شده‌اند و می‌توانند دربرابر بادهای شدید، برف سنگین و همچنین دربرابر تگرگ مقاومت کنند. برخلاف سقف‌های چوبی، این سقف‌ها در برابر آسیب‌های وارده از موریانه و سایر حشرات هم مقاومند و البته قابل اشتعال هم نیستند.
  • طول عمر: عمر این سقف و پنل‌های فلزی سه تا چهار برابر بیشتر است و تا شصت سال عمر می‌کنند. سقف‌های ساندویچ پانلی بعد از چند سال قرار گرفتن در معرض آفتاب، برخلاف سقف‌های موجدار فایبرگلاس یا ایرانیت، شکننده نمی‌شوند و دوام خود را حفظ می‌کنند.
  • صرفه‌جویی در هزینه: فلز، نسبت به چوب یا سفال، به علت اینکه نیاز چندانی به تعویض زود به زود ندارد، بسیار کم هزینه‌تر است. طراحی مقاوم پانل‌های فلزی هم، در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.
  • پایداری: سقف‌های ساندویچ پانلی فولادغرب از مواد باکیفیت تولید می‌گردند، و هنگام پایان عمر بنای شما، به طور صددرصد قابل بازیافتند. می‌توانید از بین رنگ‌های مختلفی که نور آفتاب را بازتاب می‌دهند و باعث خنک ماندن سقف می‌شوند، انتخاب کنید و از گرم شدن محیط داخل ساختمان کشاورزی و دامداری خود جلوگیری کنید.
  • سهولت در نصب: سقف و پانل‌های فلزی را می‌توان برای نصب آسان‌تر با دقت نیم سانتی‌متر برش داد. هر ورق ساندویچ پان می‌تواند تا مساحت ۱۵ مترمربع را پوشش می‌دهند که نسبت به دیگر روش‌ها بسیار کارآمدتر است و وقت کمتری برای نصب می‌گیرد.
  • طراحی منعطف و قابل تغییر: گزینه‌های بسیاری در میان سقف‌های فلزی برای انتخاب وجود دارد؛ ما موارد فراوانی با سبک‌ها، شکل‌ها، برش‌ها، رنگ‌ها و پوشش‌های مخلتف، برای انتخاب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

شکل و برش عمده‌ی این نوع کاربری، مدل سقفی است که برای دوام بالا طراحی شده و با چند شیار کوچک، مقاومت آن افزایش پیدا کرده‌، و همچنین با راس گردی که دارد، نم و رطوبت را به خود جذب نمی‌کند.

سقف ساندویچ پانلی به عنوان سرپناه دام

پرورش دام، چالش‌های خاصی را برای سقف‌هایی که داری عوامل لازم برای کاربری‌های مسکونی و تجاری نیستند، به‌وجود خواهد آورد. وقتی می‌خواهید برای طویله و یا سایر مکان‌های سربسته که مخصوص نگهداری حیوانات هستند، از سقف پنل‌های ساندویچی استفاده کنید، باید به موارد زیر توجه کنید:

چه چیزی باعث چالش برانگیز شدن نگهداری از طولیه دام می‎‌شود؟

پسماند حیوانات دارای مقادیر بسیار زیادی بخار آمونیاک است که باعث پوسیدگی فلز ظرف مدت پنج سال می‌شود. در سقف، این پوسیدگی با بخار و رطوبت موجود در هوا تحریک می‌شود و افزایش پیدا می‌کند و بر روی دیوارها، پسماند حیوانات و یا گل‌ و لایی که برای مدت طولانی در مجاورت پنل‌ها مانده‌اند، باعث این پوسیدگی می‌شوند. شما می‌توانید با یک سیستم تهویه‌ی مناسب و تعمیر و سرویس منظم که شامل تمیز نگه داشتن دائمی سقف و پنل‌ها و تعمیر فوری هر آسیب می‌شود، از هر دو مشکل یاد شده جلوگیری کنید.

عوامل و نکات مهم

  • روکش سقف: امروزه نسبت به گذشته، بیشتر از پنل‌های گالوالیومی برای محل نگهداری دام مثل طویله‌ها، استفاده می‌شود. در حالی که ساندویچ پنل‌های گالوانیزه شده (دارای آلیاژ یا روکش گالوالیوم)، در محیط‌های دارای مقادیر زیاد بخار آمونیاک، عملکرد بسیار بهتری از گالوالیوم خالص دارند، ولی اگر قبل از نصب خیس شوند، در برابر زنگ سفید (سفیدک زدن) بسیار حساس می‌شوند که در مقابل، پنل‌های گالوالیوم خالص چنین مشکلی ندارند.

به همین دلیل، افراد زیادی سقف‌ با پنل‌های گالوالیومی را با محصول شرکت فولادغرب که دارای چسب محافظ ضدرطوبت است، مقایسه می‌کنند؛ سطح داخلی پنل‌های سقفی، قبل از آنکه حالت لوله‌ای به خود بگیرند، به این چسب آغشته می‌شوند. این غشاء هنگامی که رطوبت نسبی هوا (RH) بالاست، رطوبت را به خود جذب می‌کند و بعد از آن که رطوبت نسبی کاهش یافت، مجددا آنرا در هوا آزاد می‌کند. این غشاء با این کار مانع از برخورد مستقیم رطوبت به سقف و آسیب به آن می‌شود. یکی دیگر از راه‌های محافظت و کاهش تماس برای طویله‌های مخصوص خوک یا گاو، که گل و لای و پسماند حیوانات در مجاورت دیوارها جمع می‌شوند، نصب پنل‌های پلی‌کربنات بر سطح داخلی پنل‌های فلزی دیوار است و این کار باعث حفظ آسانتر تمیزی پنل‌های فلزی می‌شود.

فرقی ندارد که کدام نوع از پنل‌ها را انتخاب کنید، برای بهینه‌سازی دوام و مقاومت طولانی مدت در برابر پوسیدگی، از اینکه پوشش پنل‌ها چگونه و بر چه اساسی اندازه‌گیری و تولید شده‌است، اطمینان حاصل کنید. بهترین انتخاب می‌تواند پنل‌های گالوانیزه و گالوالیومی باشد. که البته قبل‌تر در این مقاله با یکدیگر مقایسه شدند.

  • ضخامت پنل‌ها: به طور عمده برای سقف‌بندی محل پرورش دام، از پنل‌های ۵ سانتی‌متری استفاده می‌شود. اما همانطور که پیشتر درباره ضخامت پنل‌های فلزی در این مقاله صحبت شد، این پنل‌ها اسما ۵ سانتی‌متری هستند. به دنبال پنلی باشید که حداقل ضخامت را داشته باشد.
  • طرح و نقشه: طراحی و نقشه‌ی سازه‌های پرورش دام، بسیار مهم است و نقشی اساسی در دوام و بقای ساختمان دارد. گفته می‌شود که سقف‌های دریچه‌دار با سیستم تهویه‌، بازده و کارایی بنا را افزایش می‌دهند و نتایجی رضایت‌بخش در بازرسی‌های زه‌کشی دارند؛ بنابراین باعث بازگشت حداکثری سرمایه می‌شوند. این ساختمان‌ها همچنین طوری طراحی شده‌اند که بتوانند به راحتی بخار آمونیاک و فرسوگی در اثر زنگ زدن، که دو مشکل عمده در ساختمان‌های بدون تهویه‌ی مناسب است، از بین ببرند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی محصولات کشاورزی و دامپروری شرکت فولادغرب، همین امروز از محصولات ما دیدن کنید یا با تماس حاصل فرمایید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0/5 stars (0 Stimmen)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 2 و 9 را محاسبه نمایید.