نکاتی درباره نصب ساندویچ پانل

توسط گروه آموزش

ساندویچ پانل پلی اورتان که با استفاده از تکنولوژی جدید تولید می‌شود و از ایده‌آل‌‌ترین مواد برای عایق‌های حرارتی، آب و صدا است، در مقایسه با سایر مواد، مزایای بسیاری دارند. تولید با کیفیت بالا می‌تواند از طریق کنترل‌های سخت‌گیرانه و حساس در طول پروسه تولید حاصل شود. با این حال، به منظور دستیابی به بالاترین میزان بهره‌وری هنگام نصب ساندویچ پانل پلی اورتان، کاربران نیز باید در حین نصب مسائل خاصی را مورد بررسی قرار دهند:

  1. قبل از نصب ساندویچ پانل، یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد تعیین جهت باد غالب است. نصب ساندویچ پانل باید در جهت مخالف باد غالب انجام شود.
  2. تعداد پیچ‌​​های مورد استفاده در نصب باید با توجه به وضعیت باد و نیز مقدار مورد نیاز در نقشه باشد.
  3. در طی نصب، باید مراقب باشید که پوشش فلزی بالای ساندویچ پانل را فشارده ندهید و در صورت امکان از کفش‌های پلاستیکی استفاده نمایید.
  4. همپوشانی طولی ساندویچ پانل‌ها، باید حداقل ۱۵ سانتی‌متر باشند و میانه دو فلز که پوشش داخل آن قرار داده می‌شود باید با یک نوار بتونه پوشیده گردد و نیز اتصال باید با استفاده از پرچ یا پیچ کششی محکم شود.
  5. نقاطی مانند پیش‌آمدگی‌ها، گوشه‌ها و غیره که تحت تأثیر باد هستند، باید با فلاشینگ بسته شوند.
  6. بر روی سقف‌های با شیب کم، باید از سیلیکون به جای پوشش استفاده شود.
  7. با استفاده از مواد جداکننده یا رنگ، باید از تماس مصالحی مانند فلاشینگ، بتن، گچ و غیره با پوشش فلزی ساندویچ پانل در طول نصب جلوگیری شود.
  8. مصالح آلومینیومی باید در برابر آب، برف و رطوبت از لحظه ارسال توسط کارخانه تا لحظه نصب، محافظت شوند. (برای جلوگیری از مشکل اکسیداسیون)
  9. هنگام پیاده کردن ساندویچ پانل‌ها جهت نصب روی سقف؛ ساندویچ پانل ها نباید در نقاط بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گیرند، در عوض باید بار را روی کل سطح سقف گسترش داد. بسته ها باید بر روی قسمت برشی قرار داده شوند.
  10. بخصوص در آب و هوای بادی، ساندویچ پانل های باز و همچنین بسته‌های ساندویچ پانل‌ها باید به طور کامل به سازه متصل شوند تا از حرکت آن‌ها به دلیل باد جلوگیری شود. (اگر نمای خارجی سازه که نصب در آنجا صورت می‌گیرد، به شکل باز باشد، در آن حالت باید توان جذب باد را در نظر گرفت.)
  11. اگر نصاب‌ها دو نفر یا بیشتر باشند، باید دقت کنند تا در هنگام نصب ساندویچ پانل در یک نقطه قرار نگیرند. ( زیرا وزن‌شان بار نقطه‌ای است و به خصوص در گوشه‌های رج و جریان انحراف ایجاد می‌کند، این امر نشان می‌دهد که آن مورد را در تست تحمل پانل در نظر گرفته نشده است.)
  12. در هنگام نصب ساندویچ پانل، باید از گیره پانل استفاده شود و از انتقال هوا بین دو ساندویچ پانل باید جلوگیری شود.
  13. ساندویچ پانل‌ها باید به تمام پرلین‌های تکیه‌گاهی و تسمه‌های افقی متصل شوند.
  14. از لحاظ بهداشت و زیبایی کار انجام شده، لوازم جانبی با حداقل ضخامت ۰٫۵۰ باید استفاده شوند.
  15. تمام سفارشات لوازم جانبی نباید در طول پروژه انجام گیرند، بلکه باید تا حد ممکن پس از اتمام نصب ساندویچ پانل، اندازه‌گیری‌ها در محل انجام شوند. اگر یک مشکل زمانی وجود داشته باشد، طول بال این لوازم جانبی باید بلند انتخاب شوند.
  16. در نقاط قرار گیری تخته‌چوب بین ساندویچ پانل‌ها، طول تخته باید با توجه به شیب سقف حداقل ۱۵۰ میلیمتر باشد. (عایق دو لایه آب باید در نقطه پوشش قرار گیرد.)
  17. بهترین راه حل فنی برای حل مشکل آب در خط الراس و انتهای پایینی، خم کردن نوک ساندویچ پانل‌ها به نحوی است که کاملا درون لوازم جانبی قرار گیرند. راه‌حل‌های دیگر راه‌حل‌های عایق بندی است که ایمنی را بهبود می‌بخشد و اجتناب‌ناپذیر هستند.
  18. سیلیکون یا اسفنج باید در وسط در محل پوشش لوازم جانبی به ویژه در لبه الراس و انتهای پایینی استفاده شوند.
  19. هنگام اتصال ساندویچ پانل به سازه فولادی در پروسه‌ی نصب، استفاده از پیچ فولادی دریلی راه‌حل ایده‌آلی است و همچنین هنگام اتصال ساندویچ پانل به سازه بتنی پیش‌ساخته، استفاده از پیچ فولادی پیچ‌خورده راه‌حل ایده‌آل است.
  20. هنگام اتصال لوازم جانبی، استفاده از پیچ کششی برای اتصال ورق به ورق و همچنین استفاده از پرچ برای اتصال ورق به ورق، نتایج بهتری نسبت به راه‌حل‌های دیگر دارد.
  21. پیچ‌های مورد استفاده در نصب باید توسط EPDM مهر و موم شده و نیز واشر پهن داشته باشند، بنابراین این عنصر از درز آب از طریق نقاط پیچ جلوگیری کرده و سطح اتصال پیچ در سقف و نما در موقعیت جاذب باد را افزایش می‌دهد.
  22. نوک‌های های دو ساندویچ پانل بر روی رج باید با هم تا جای ممکن نزدیک باشند و یک عایق یکپارچه در وسط باید با قرار دادن پشم‌شیشه و یا پشم‌سنگ ایجاد شود.
  23. با استفاده از خط الراس (رج) ساده بالا به عنوان پایه و همچنین با استفاده شیب سقف، باید آن را به گونه‌ای طراحی کرد که از نوک پایینی ساندویچ پانل به اندازه ۲۰۰ میلیمتر پایین‌تر باشد تا از ورود آب به داخل ساختمان در اثر باد جلوگیری کند. بعد از خم کردن نوک ساندویچ پانل، اسفنج قیری باید استفاده شود.
  24. در هنگام قرار دادن لوازم جانبی (لوازم جانبی برای اتصال پانل سقف و دیوار) دیوارهای لچکی ساختمان (جلو و عقب)، باید تا حد امکان توجه ویژه ای به چرخش لوازم جانبی بر روی رج پنل سقف داشت، در غیر این صورت، مسئله آب مشکل خواهد بود.
  25. هنگام نصب پانل‌‌ها با کاغذ کرافت، اگر بسته‌های ساندویچ پانل به مدت طولانی در معرض نور خورشید باشند، شکل آن‌ها تغییر خواهند کرد. بنابراین ساندویچ پانل ها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از ورود به کارگاه نصب شوند و نیز پوشش لایه آخر (غشا) باید فورا انجام شود. (پانل‌هایی که به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب تغییر شکل داده‌اند، باید چند ساعت قبل از نصب مرطوب شوند تا انعطاف‌پذیری آن‌ها بهبود یابد.)
  26. به خصوص ساندویچ پانل های ورقه‌ای رنگ شده با پوشش محافظ، باید از آفتاب محافظت شوند. زیرا اگر پوشش نازک محافظ پلی‌اتیلن روی ورق رنگی برای مدت زمان طولانی در معرض اشعه‌های خورشید قرار بگیرند، بیش از حد به پانل‌ها چسبیده و جداسازی آن‌ها در طول نصب سخت‌تر خواهد شد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0 ستاره (0 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 4 و 8 را محاسبه نمایید.