قیمت ساندویچ پانل چگونه محاسبه می‌شود؟

توسط تحقیق و توسعه

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که فروش ساندویچ پانل براساس مترمربع انجام می‌شود و قیمت آن با متراژ سازه‌ی موردنظر تغییر خواهد کرد.

فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین قیمت ساندویچ پانل عبارتنداز:

  1. نوع پروفایل
  2. جنس ورق
  3. ضخامت ورق ها
  4. رنگ ورق ها
  5. نوع عایق
  6. ضخامت عایق
  7. دانسیته عایق
  8. عرض ساندویچ پانل

ساندویچ پانل سقفی فولادغرب از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و می‌توانند فشار و وزن اجسام دیگر را به راحتی تحمل کند. این به دلیل وجود گام‌هایی بر روی پروفیل فوقانی ساندویچ پانل سقفی است. که هر چه ساندویچ پانل گام‌های بیشتری داشته باشد ظرفیت بارگذاری و هزینه عایق‌بندی سقف بیشتر می‌شود. در صورتی که بخواهیم یک طرف از ساندویچ پانل گامهای بیشتری تعبیه کنیم، باید پهنای ورقه‌ی فلزی را افزایش دهیم. معمولا هر تعداد گامی که بخواهیم اضافه کنیم به معنی پهن‌تر شدن ورقه است؛ به همین خاطر است که پانل‌های عایق با پنج گام قیمت به‌مراتب بیشتری نسبت به پانل با سه گام دارند.

قیمت ساندویچ پانل به خاطر نوسانات شدید ورق و مواد اولیه به صورت روزانه تغییر می‌کند. به غیر از این موارد قیمت هر مترمربع ساندویچ پانل به فاکتورهای زیادی وابسته است و نمی‌توان قیمت مشخص یا تقریبی بدون انجام محاسبات ارائه کرد. این فاکتورها باید توسط مهندس متخصص بر اساس نوع کاربرد سازه، شرایط محیطی و بودجه تعیین گردند.

هسته‌ی فومی استفاده شده در ساندویچ پانل معمولا پلی استایرن، پلی اورتان، پلی ایزوسیانوریت و یا پشم سنگ هستند. تفاوت عمده‌ی عایق‌های ذکر شده در وزن و تراکم (دانسیته) مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌هاست. هر چه فوم مورد استفاده دانستیه بالاتری داشته باشد، خواص عایقی آن افزایش یافته و در نتیجه قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. عایق پشم سنگ و پلی اورتان به ترتیب با بالاترین دانسیته و فوم پلی استایرن با کمترین دانسیته در ساختار ساندویچ پانل استفاده می‌شوند. در نتیجه ساندویچ پانل پلی اورتان گران‌تر از ساندویچ پانل پلی استایرن می‌باشد.

فاکتور تاثیرگذار دیگر در تعیین قیمت ساندویچ پانل ضخامت آن است. هر چه ضخامت عایق بیشتر باشد، انتقال حرارت کمتر شده و خواص عایق‌بندی و قیمت نیز افزایش می‌یابد.

چگونه باید با کمترین هزینه، کاربردی ترین ساندویچ پانل را انتخاب کرد؟

با توجه به رابطه‌ی مستقیم نوع ضخامت پنل با قیمت آن، بهتر است از ساندویچ پانل پلی اورتان در سردخانه، کارخانه‌های تولیدی، مواد غذایی و کشاورزی استفاده شود و برای دیوار و سقف دامداری و ویلا، ساندویچ پانل پلی استایرن را انتخاب شود.

راه دیگر کاهش هزینه در تهیه ساندویچ پانل، استفاده از ساندویچ پانل اکونومی با عایق پلی استایرن است. همانطور که گفته شد، ورق بالایی (بیرونی) از جنس ورق گالوانیزه‌ی رنگی بوده و ورق زیر از جنس کاغذ فویل‌دار و ضدآب است.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0 ستاره (0 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 3 و 6 را محاسبه نمایید.