تفاوت ساندویچ پانل‌ پلی اورتان PUR و PIR

توسط گروه آموزش

فوم جامد پلی اورتان (Polyurethane rigid foam یا به صورت مخفف PUR) از دهه‌ی ۱۹۶۰ در صنعت ساخت و ساز به عنوان یک ماده‌ی عایق با راندمان بالا استفاده شده است. توسعه‌ی صنعتی در اورپا و آمریکا منجر به تولید نسل دوم که پلی‌ایزوسیانوریت (Polyisocyanurate) فوم پلی‌ایزو جامد (یا PIR) شد. در‌ واقع این بهبودی برای فوم جامد پلی‌اورتان بود که خصوصیات عایق حرارتی فوق‌العاده‌ای دارد. هر دوی PUR و PIR از دو ماده‌ی ایزوسیانیت (MDI) و پلی‌ال (Polyol) ساخته شده‌اند. در حالی که برای پلی اورتان PUR، هر دو ماده‌ی MDI و polyol به نسبت‌های مساوی بر اساس جرم مولکولی استفاده می‌شوند، برای PIR در حین تولید مقدار بیشتری از MDI استفاده می‌شود. بنابراین این عنصر در بعضی قسمت‌ها با خودش واکنش خواهد داد. ماده‌ی حاصل PIR، یک ماده‌ی مصنوعی با پیوندهای خیلی قوی با ساختار حلقوی است. درجه‌ی بالای پیوند و ساختار حلقوی پایداری بیشتر فوم PIR جامد را را تضمین می‌کند. PIR همچنین مقاومت گرمایی و پایداری ابعادی خیلی بالاتری دارد.

هر دو نوع پلی اورتان PUR و PIR به عنوان ماده عایق در ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌های PIR به عنوان ساندویچ پانل ضدحریق یا کندسوز شناخته می‌شوند.

از خصوصیات ساندویچ پانل PIR می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • PIR استانداردهای B2 و B1 را برای خطر آتش سوزی می‌گذراند.
  • PIR در هنگام سوختن ایجاد قطره‌های شعله‌ور و یا ذرات شعله‌ور ننموده و باعث گسترش آتش نمی‌گردد.
  • دمای اولیه مورد نیاز برای شعله‌ور شدن PIR بالاتر از PUR می‌باشد. PIR پس از تماس با شعله مستقیم با تاخبر بسیاری مشتعل می‌گردد در حالی که پلی استایرن EPS یا سایر عایق‌های آلی بسیار زودتر مشتعل می‌شوند. PIR پس از اشتعال، با کناربردن شعله مستقیم بلافاصله خاموش می‌گردد و در نتیجه باعث گسترش آتش نمی‌گردد.

ساندویچ پانل پلی اورتان

ساندویچ پانل پلی اورتان ابتدا برای ساخت سردخانه‌های صنعتی استفاده می‌شد ولی به خاطر خصوصیات منحصربفردش کم کم جایگزین ساندویچ پانل پلی استایرن شد. شرکت نوردکاران فولادغرب هر دو نوع ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن را تولید و عرضه می‌کند اگر مایل به خرید ساندویچ پانل هستید می‌توانید فرم مشاوره را تکمیل و ارسال کنید تا کارشناسان فنی ما برای ارائه اطلاعات بیشتر با شما تماس بگیرند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

3,3/5 stars (3 Stimmen)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 6 و 5 را محاسبه نمایید.