محافظت از ساندویچ پانل در برابر زنگ زدگی

توسط تحقیق و توسعه

یکی از مزایای ورق‌های فلزی که به نقاط قوت آن‌ها می‌افزاید این نکته است که گزینه‌های بسیار زیادی برای زنگ اندود کردن در سطوح مختلف از محافظت وجود دارد، که عملا آن‌ها را به یک انتخاب عالی و بسیار خوب برای هر محیط و هر بودجه‌ای تبدیل می‌کند. ناگفته نماند که، اشتباه در انبار کردن، و همچنین طی و بعد نصب، می‌تواند باعث خوردگی (زنگ زدگی) ناخواسته شود. عواملی مانند:

  • نگهداری
  • برش کاری نامناسب

یا عوامل دیگری که امکان برخورد فلز با آن‌ها وجود دارد می‌تواند خرابی به بار آورد که برای تولیدکننده قابل جبران نیست.

صرف نظر از پوشش آن ساندویچ پنل -پوشش رنگ آمیزی شده و پوشش پیشرفته یا استاندارد- در اینجا برخی از دستورالعمل‌های ساده نصب و مراقبت از ساندویچ پانل آورده شده تا ماندگاری این ورق‌های فلزی را حفظ کند.

جلوگیری از زنگ زدگی هنگام تحویل مواد

تحویل مناسب مواد و محل نگهداری صحیح اولین قدم برای جلوگیری از زنگ زدگی است.

حتما بعد از انبار کردن در محل ساندویچ پنل‌ ها را برای هر اثری از زنگ زدگی زود هنگام بررسی کنید، مثل تغییر رنگ ساندویچ پانل به رنگ سیاه یا زنگ سفید باقیمانده روی پنل‌های ساندویچی. این نشان دهنده بارگیری و بارگذاری اشتباه ساندویچ پانل‌ ها است و آب نتوانسته است به خوبی از بسته‌های ساندویچ پانل تخلیه شود. هرگز ساندویچ پنلی که این اتفاق برای آن رخ داده را نصب نکنید، زیرا به احتمال زیاد به دلیل نگهداری نامناسب پوشش ساندویچ پانل به خطر می‌افتد. اگر آن را نصب کنید، زنگ‌زدگی ساندویچ پنل ادامه می‌یابد و در نهایت به خوردگی و زنگ زدن بیشتری منجر می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که هیچگونه رطوبتی را در بین ساندویچ پانل‌های فلزی وجود ندارد یا از خشک شدن آن‌ها هنگام بارگذاری آن در محل جلوگیری نمی‌کنید. اگرچه ساندویچ پانل به خودی خود در برابر خوردگی مقاوم است، اما اگر آنرا در معرض آب مکرر و مقدار قابل توجهی آب دام افتاده بین ورق‌ها قرار دهید یا مواد را از گل و لای زیر زمین خارج نکنید، یا اگر بسته‌ها را به این صورت شیب ندهید به روشی که آن‌ها بتوانند زهکشی شوند، «لکه های خیس بارگذاری» حاصل می‌گردد. بنابراین اگر می‌خواهید از هر آسیب در حین انبار کردن اشتباه جلوگیری کنید، باید اطمینان حاصل کنید که آن ساندویچ پانل قابلیت زهکشی در حین بارگذاری را دارد و در صورت امکان، برای مقاومت در برابر رطوبت سنگین ساندویچ پانل را برزنت یا نایلون بکشید مثلا در صورت وجود برف و یخ در هوا.

جلوگیری از زنگ زدن در حین نصب

در مرحله بعدی، بیایید برخی از موارد منع نصب را بررسی کنیم که قطعاً در نهایت منجر به زنگ زدگی می‌شود - و مواردی که باید از آن‌ها اجتناب شود. اولین مورد انباشته شدن تراشه‌های مته است. چه نوع ساندویچ پانل سقفی باشد چه دیواری، وقتی که پیچ‌ها را نصب می‌کنید حتی اگر از قبل دیوار را برای پیچ‌ها دریل کرده باشید، باعث تراشه‌های فلز می‌شوید. اگر آن تراشه‌های فلزی برداشته نشوند و روی ورق‌ها بمانند یا به آن بچسبند بعدها زنگ می‌زنند و باعث ایجاد لکه روی سقف یا صفحات دیوار می‌شوند. تراشه‌ها فلز بدون روکش/خام و بدون هیچ گونه محافظتی در برابر خوردگی هستند که می‌توانند به سرعت زنگ بزنند. سرانجام این تراشه‌ها ممکن است باعث از بین رفتن یا ترکیدن ورقه‌ها شوند، اما ممکن است قبل از لکه دار کردن صفحات این اتفاق نیافتد، بنابراین شما را با یک مشکل روبرو می‌کند که باید آن را حل کنید و علت هم از بین رفته، که این سوال را به جا می‌گذارد که این مشکل فقط یک لکه است یا چیز جدی‌تری است.

هر چه زودتر تراشه ها را بردارید تا این مشکل را کم کنید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید هر زمینه برش را انجام دهید، باید این کار را از طریق یک فرآیند برش با استفاده از ابزارهای مناسب، مانند ابزار های برش برقی {نیبلرز}، قیچی آهن بری دستی یا قیچی برقی انجام دهید. هر نوع برش دیگری می‌تواند باعث در معرض خظر قرار گرفتن و از دست دادن محافظت گالوالیوم واز بین رفتن پوشش رنگ آمیزی شده در لبه مواد پایه شود. استفاده از ابزاری از قبیل ارّه داغ، تیغه های ساینده یا حتی ارّه دو طرفه بجای برش دادن باعث پاره کردن میشود، که فلز آن پوشش محافظ را از بین خواهد برد. با گذشت زمان می‌تواند باعث شروع زنگ زدگی شود.

گرافیت یکی دیگر از عناصر خورنده است که باید از آن اجتناب کرد زیرا {از نظر ماهیت} مخالف فلزات گالوالیوم است.

از نوشتن با مداد روی عنصر گالوانیوم تان خودداری کنید زیرا در گذر زمان گرافیت واکنش میدهد، لایه محافظتی را نابود میکند، و باعث ایجاد خوردگی میشود. اگر روی ساندویچ پانل با مداد مینویسید،حتما پاک اش کنید. بهترین راهکار استفاده از ماژیک داِئمی{پاک نشونده}/ماژیک شارپیز یا ماژیک های پاک شونده خشک است. برای اطلاعات بیشتر درباره ی فلز گالوانیوم به این مقاله مراجعه کنید: مزایای ورق گالوانوم چیست؟

حواستان به غبارپاشی بیش از حد از حد از پوشش دیوارهای مجاور یا سیستم های پایان مانند استوکو یا محصولات سنگفرشی مشابه باشد، که در صورت عدم حذف مناسب باعث ایجاد آسیب به ساندویچ پانل ها می‌شود. و اطمینان حاصل کنید که که هیچ بخشی از ساندویچ پانل فلزی را در ارتباط مستقیم با عناصری که باعث خوردگی میشوند قرار ندهید، مانند بتن، یا به گونه ای که آب در پشت ساندویچ پانل گیر کند و قابل تخلیه نباشد. توصیه صنعت این است که یک شکاف هشت اینچ تا یک چهارم اینچ را در پایه تمام ساندویچ پانل های دیواری خود حفظ کنید تا نه تنها انبساط / انقباض بلکه برای تخلیه مناسب و جلوگیری از تماس با مواد غیرمشابه / خورنده.

پیشگری از زنگ زدگی بعد از نصب سازی

هرچند که گالولیوم-جه برهنه یا رنگ شده-ار نظر ماهیت در برابر خوردگی بسیار مقاوم است، اما کریپتونیت نیز دارد.مهمترین چیز قبل ازنصب این است که، اطمینان حاصل کنید که چیزی که به نوعی با پوشش گالوالیوم واکنش منفی{مضر} نشان میدهد را به سقف اضافه نمی کنید.برای مثال، مردم نمی دانند که میعان گازهایی که از آن‌ها بیرون میاید، در کذشت زمان مستقیما روی ساندویچ پانل گالوالیومی رسوب میکنند، که باعث خوردگی و زنگ زدگی می‌شوند.این محصول میعان یا باید قبل از قرار گرفتن روی ساندویچ پانل گالوالیومی تصفیه شود یا با لوله کشی و بدون برخورد مستقیم با ورقه ها تخلیه شود.

تماس با فلز غیر مشابه، چه از نظر الگو یا روش نامناسب در اتصال تابلو های فلزی، پنلهای خورشیدی و ضد برفها {محافظ برای لغزندگی برف} میتواند عامل مهم دیگری در زنگ زدی پس از نصب باشد.

ساندویچ پانل های نباید در ارتباط یا در معرض مواد زائد ابن فلزات قرار بگیرند:کوپر{سیستم سد صاعقه،درز پوش،جک سقفی،آبچکان های سیستم تهویه مطبوع}؛سرب{جک سقفی،درز پوش لوله}؛آهن{لوله ها یا کود}؛ و براده آهن، که قبلا به آن اشاره شد.

بعد از نصب، ساندویچ پانل ها همچنین نباید در تماس یا در معرض مواد زائد شیمیایی، از جمله اسید حاصل از باتری ها وآجر اسید شو و الوار فشار آور قرار بگیرد.

در صورت زنگ زدگی چه باید کرد

بیاید واقع بین باشیم. بعضی اوقات، با وجود تمام تلاشتان امکان دارد فردی دفترچه را دریافت نکند و زنگ زدگی صورت بگیرد. در این صورت چه میشود کرد؟ چگونه می‌توانید با خیال راحت اقدام به تعمیر کنید یا آن را بدون آسیب بیشتر جدا کنید؟

در ابتدا ،اینها کارهایی است که نباید انجام دهید:

  • حلال های غلیظ که برای از بین بردن رنگ و لکه استفاده میشود میتواند اثر مضر روی فلز داشته باشد.
  • اگر لکه زنگ زدگی روی سقف دیدید، برای پاک کردن آن از رنگ پاک کن، استون یا هرگونه حلال اسیدی استفاده نکنید چونکه به احتمال زیاد نتیجه ی عکس دارد.امکان دارد رنگ را همراه پوشش فلز کاملا پاک کنید که سبب ایجاد مشکلات بزرگتری می‌شود.

کلید و راه حل این مشکل شناسایی کردن این است که زنگ فقظ یک لکه/رنگ رفتگی یا مشکل ریشه ای تر{کلی تر} است. آیا کاتالیستی {سازمان دهنده} که باعث زنگ شده هنوز هم باقی مانده؟ اگر آن فقط یک لکه سطحی است و به پوشش آسیبی نرسیده، به احتمال زیاد استفاده از شوینده معتدل یا چیز دیگری برای اصلاح اوضاع کافی است. از انتخاب های خوب میتوان به فورمول 409 یا شوینده ساده سبز و نرم بدون سفید کننده یا چیزی مشابه آن اشاره کرد، و احتمالا محصول دارای فرصت کنترل کیفی و روند خطا یابی خواهد بود تا تصمیم بگیرید که کدام محصول برحسب شرایطی که میخواهید اصلاح کنید تاثیر گذاری بیشتری دارد.محصولاتی از قبال "رید او راست" یا مشابه آن که عناصر کلیدی و مهم آن‌ها اگزالیک اسید است را میتوان به صورت رقیق شده با آب استفاده کرد. هرکدام از این محصولات را قبل از پیشروی و استفاده از آن‌ها در سطوح بزرگتر، بر روی سطوح کوچک امتحان کنید و نتیحه را مشاهده کنید.وهمیشه اطمینان حاصل کنید که سطح که از محصولات برای پاک کردن استفاده کردید را شستشو دهید تا پس مانده ای از آن باقی نماند.

همیشه سَبُک شروع کنید. سیم فلزی{سیم ظرفشویی} و یا سیم سمباده آهنی را نشکنید و اینگونه سعی نکنید زنگ زدگی را از ساندویچ پنل حذف کنید.اگر شبیه چیزی بیشتر از یک لکه است – که احتمالا پاک اش می‌کنید و بعد مدتها دوباره بر می‌گردد.- معمولا به این معناست که در اصل ساندویچ پانل آسیب دیده و نمی شود با شستن از شر آن لکه خلاص شد؛ چونکه بعدها دوباره بر میگردد. شاید حل این مشکل نیازمند رنگ آمیزی یا عوض کردن ساندویچ پانل باشد.این به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. در این صورت، برای گرفتن دستورعمل ها با نصب کننده و تأمین کننده تماس یگیرید و کتاب راهنمای نگهداری را چک کنید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (2 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 2 و 1 را محاسبه نمایید.