انواع سقف های تجاری و صنعتی

توسط تحقیق و توسعه

سقف را می‌توان اولین خط دفاعی ساختمان‌های تجاری یا صنعتی دانست که از خطرات طبیعی مانند باد، باران، آتش سوزی، تگرگ، یخ، برف و گرمای شدید محافظت می‌کند. سقف همچنین آسیب‌پذیرترین قسمت ساختمان نیز محسوب می‌شود. هر روز، سقف شما در معرض آب و هوا و سایر عناصری است که ممکن است در پوسیدگی و خراب شدن آن موثر باشند و خطر آسیب به سقف و محتوای زیر آن را افزایش دهند. سقف با کیفیت پایین ممکن است در برابر سختی آب و هوای منطقه شما مقاومت نکند. یک سقف باید تمام آب و رطوبت را نگه دارد. جلوگیری از هدررفتن انرژی نیز نشانگر یک سقف با کیفیت خوب است. برآوردی که برای مقدار اتلاف انرژی به دلیل ناکارآمد بودن سقف‌ها انجام می‌شود نشان می‌دهد که تا ۵۰ درصد انرژی هدر می‌رود. این امر می‌تواند به اندازه از دست دادن گرما در زمستان برای از دست دادن هوای خنک در تابستان‌های گرم اعمال شود. خوشبختانه، راه حل‌هایی برای بهبود بهره‌وری انرژی سقف شما وجود دارد. در زیر برخی از بهترین گزینه‌ها برای بام تجاری و صنعتی ذکر شده است.

سقف فلزی سازه‌ایی و غیرسازه‌ای

سقف فلزی ساختاری به طور مستقیم به پورلین‌ها متصل شده و نیازی به هیچ گونه تکیه گاه صلب در زیر آن نیست، سقف فلزی غیرسازه‌ای به برخی از تکیه‌گاه‌های صلب در زیر به صورت تخته‌های سه لا، یک تخته سقف فلزی و همچنین پانل‌ها و غیره نیاز دارد. سقف‌های فلزی به صورت ورق و مقطعی (section) موجود هستند. ورق‌های فلزی را می‌توان در اندازه‌های استاندارد و مورد نیاز برش داد در حالی که مقطع‌ها معمولاً به صورت سفارشی ساخته می‌شوند. صفحات سفارشی ساخته شده از سقف فلزی با کیفیت بالا با پیچ و واشر لاستیکی بهم دیگر وصل می‌شوند و می‌توانند ظاهر تخته سنگ، کاشی و غیره را شبیه‌سازی کنند. مواد‌های سازنده سقف فلزی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل فولاد، آلومینیوم، مس، روی و تیتانیوم است. آلیاژهای فلزی در رنگ‌ها، سبک‌ها و بافت‌های مختلف نیز موجود هستند.

عایق بام یک تکه

سیستم‌های بام ساخته شده به طور کلی از لایه‌های متناوب قیر و پارچه‌های محکم کننده تشکیل شده است که یک لایه نهایی را ایجاد می‌کند. گاهی اوقات، یک ورق پایه که به عنوان پایین‌ترین لایه استفاده می‌شود، به صورت مکانیکی بسته می‌شود. به طور کلی اگر عایق بام یک تکه مستقیماً روی عرشه‌های سقف یا عایق‌ها اعمال شوند؛ کاملاً چسبیده در نظر گرفته می‌شوند. پارچه‌های محکم کننده را نمدهای سقفی یا ورقه‌ای لایه‌ای می‌نامند. نمدهای سقفی یا با فایبرگلاس یا نمد‌های ساخته شده از مواد آلی تشکیل می‌شوند.

بام قیر اصلاح شده

قیر اصلاح شده نوعی محصول آسفالتی است که به روش‌های مختلف می‌تواند روی سقف هم در دمای گرم و هم در سرما بکار گرفته شود. سقف‌های قیر اصلاح شده مزایای زیادی نسبت به انواع دیگر سقف‌های غشایی دارند و اغلب به عنوان جایگزین مدرن عایق بام یک تکه دیده می‌شوند. برخلاف برخی از انواع سقف‌های جدید، سابقه‌ای اثبات شده و طولانی دارد که می‌توان روی آن حساب کرد. سقف‌های قیر اصلاح شده یکی از بادوام‌ترین نوع مواد سقف تخت است که به راحتی ۲۰ سال یا بیشتر دوام می‌آورد. سقف قیر اصلاح شده نیز بسیار مقاوم است. آن‌ها مقاومت کششی بالایی دارند بنابراین بعید به نظر می‌رسد انواع ترک‌هایی که در دیگر سقف‌های تخت و غشایی به وجود می‌آید؛ در آن‌ها ایجاد شود. این مدل سقف‌ها همچنین در برابر باد، آتش سوزی و تگرگ درجه‌بندی می‌شوند بنابراین احتمال آسیب بسیار کمی در طوفان دارند.

بام پوسته دوقلو

این نوع سقف پوشش تکمیل سریع یک پوشش ساختمان ضدآب را برای ساخت یک ساختمان با عملکرد بالا ارائه می‌دهد. محدود شدن نفوذ هوا و به حداقل رسیدن خطر میعان بینابینی می‌تواند با آب بندی دور ورق داخلی پوشش، ترکیب یک لایه کنترل بخار و آب‌بندی اطراف شکاف‌ها در سقف حاصل شود. قاب‌بندی سازه‌ای، ورق آستر داخلی، براکت‌های جداکننده فلزی (با شکست حرارتی) و ورق‌های ریلی با توجه به دستورالعمل‌های سازنده نصب می‌شوند. بام پوسته دوقلو همچنین میزان سر و صدای خارجی را کاهش می‌دهد.

بام کامپوزیت

سقف کامپوزیت احتمالاً متداول‌ترین سیستم مورد استفاده برای سقف سازی و روکش کاری انبار است. این بام شامل یک ساختار سقف از قبل سرهم شده با عایق و پشتیبانی که در میان پانل‌های سقف بالا و پایین قرار گرفته است و به راحتی می‌توان آن را برای ساخت سقف ثابت و مونتاژ کرد. این ماده در اصل همان ماده بام پوسته دوقلو است اما تفاوت اصلی این دو در این است که کامپوزیت به عنوان یک محصول «آماده نصب» عرضه می‌شود.

بام TPO

TPO مخفف (Thermo Plastic Polyolefin) که به معنای پلی الفین ترموپلاستیک است، یک غشای سقفی تک لایه که سطح سقف را می‌پوشاند. این اسم کمی گمراه کننده است زیرا TPO در واقع به جای پلاستیکی بودن، یکی از انواع مختلف لاستیک است که معمولاً ترکیبی از لاستیک پلی پروپیلن و اتیلن-پروپیلن است. TPO امروزه یکی از ارزان‌ترین مواد موجود در بازار است که هزینه کمتری نسبت به EPDM یا انواع دیگر سقف‌های لاستیکی نورد دارد. بزرگترین نکته مثبت دیگر در استفاده از TPO رنگ آن است. این نوع سقف از بالا به رنگ سفید است که می‌تواند به بازتاب نور خورشید و جلوگیری از تجمع گرما در ساختمان کمک کند. از دیگر نکات مثبت این واقعیت است که شما می‌توانید از انواع روش‌های در نصب آن استفاده کنید. می‌توان آن را با چسب وصل کرد یا مستقیماً به عرشه سقف بست. همچنین می‌تواند در مکان‌های اطراف دودکش‌ها و برجستگی‌های دیگر با حرارت جوش داده شود.

بام EPDM

بام EPDM معمولاً به عنوان سقف لاستیکی، سقف غشای لاستیکی یا سقف لاستیکی رول شناخته می‌شود. این ماده از ترکیبی از لاستیک‌های بازیافتی، خاک اره و گرد و غبار تخته سنگ ساخته شده. این بام یکی از ارزان‌ترین انواع سقف‌های موجود در بازار است. نصب آن نیز بسیار آسان است، بنابراین چه خودتان این کار را انجام دهید و چه یک فرد حرفه‌ای استخدام کنید، هزینه‌ها در آن زمینه نیز کم است. سقف لاستیکی EPDM بسیار سبک نیز است، بنابراین عرشه سقف به هیچ نوع تقویت کننده‌ای نیاز ندارد.

صفحه‌های خورشیدی فتوولتائیک

پانل‌های خورشیدی فتوولتائیک نور خورشید را به عنوان منبع انرژی برای تولید برق جذب می‌کنند. ماژول فتوولتائیک (PV) یک مجموعه بسته‌بندی شده و متصل از سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک به طور معمول 6 × 10 است. ماژول‌های فتوولتائیک آرایه فتوولتائیک یک سیستم را تشکیل می‌دهد که در کاربردهای تجاری و مسکونی برق خورشیدی تولید و تأمین می‌کند. متداول‌ترین کاربرد جمع‌آوری انرژی خورشیدی به جز در کشاورزی سیستم‌های گرمایش آب خورشیدی است.

ماژول‌های فتوولتائیک از انرژی نور (فوتون) خورشید برای تولید برق از طریق اثر فتوولتائیک استفاده می‌کنند. اکثر ماژول‌ها از سلول‌های سیلیکونی بلوری یا سلول‌های لایه نازک الکتریکی مبتنی بر ویفر(صفحه‌ی اتصال) استفاده می‌کنند. عضو ساختاری (باربری) ماژول می‌تواند لایه بالایی یا لایه پشتی باشد. سلول‌ها همچنین باید از آسیب مکانیکی و رطوبت محافظت شوند. اکثر ماژول‌ها سفت و سخت هستند، اما موارد نیمه منعطف مبتنی بر سلول‌های لایه نازک نیز موجود هستند. سلول‌ها باید از نظر الکتریکی به صورت سری و به یکدیگر متصل شوند.

بام سبز

سقف سبز یا سقف زنده به سقف ساختمانی گفته می‌شود که به طور جزئی یا کاملاً پوشیده از گیاهان و یک محیط رشد است که روی غشای ضدآب کاشته می‌شود. همچنین ممکن است شامل لایه‌های اضافی مانند لایه مانع ریشه و سیستم‌های زهکشی و آبیاری باشد. سقف‌های سبز برای چندین هدف مختلف ساخته می‌شوند:

  • برای یک ساختمان از جمله جذب آب باران،
  • تأمین عایق،
  • ایجاد زیستگاه برای حیات وحش،
  • افزایش خیرخواهی
  • و کاهش استرس مردم در اطراف بام با ایجاد منظره زیباتر و کمک به کاهش دمای هوای شهری و اثر جزیره گرمایی.

سقف‌های سبز برای پروژه‌های مقاوم‌سازی یا بازسازی و همچنین ساختمان‌های جدید مناسب هستند و می‌توانند در گاراژهای کوچک یا ساختمان‌های بزرگ‌تر صنعتی، تجاری و شهری نصب شوند. آن‌ها به طور موثر از عملکردهای طبیعی گیاهان برای فیلتر کردن آب و تصفیه هوا در مناظر شهری و حومه شهر استفاده می‌کنند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (1 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

جمع 4 و 2 برابر است با؟