انواع فوم PIR و عکس‌العمل آن در آتش

توسط گروه آموزش

در مقاله پیش‌رو، قصد دارم اطلاعات مفیدی در مورد ساندویچ پانل و عایق فوم PIR به شما ارائه دهم. ابتدا، یک بار دیگر توضیح می‌دهیم فوم PIR چیست. سپس فرق بین فوم PIR و PUR را برایتان شرح می‌دهیم. در آخر، خواهید توانست بین ساندویچ پانل‌های عایق فوم PIR، ساندویچ پانلی را انتخاب کنید که به بهترین وجه ممکن، مناسب نیازهای پروژه‌تان است.

فوم PIR چیست؟ فرق بین فوم PIR و PUR در چیست؟

اصطلاح PIR به معنی پلی ایزوسیانورات است. این فوم نسبت به فوم‌های PUR (پلی اورتان) به‌دلیل دارا بودن حلقه‌های ایزوسیانورات خصوصیت‌های ضد‌آتش بهتری دارد. ترکیب شیمیایی این دو فوم یکسان است و از پلی ال و ایزوسیانورات ساخته شده‌اند؛ تفاوت در نسبت‌شان (در قالب شاخص ایزوسیانورات) است.

انواع مختلف فوم PIR

مسئله‌ی بسیار مهمی که دوست دارم از آن مطلع شوید این است که فوم‌های PIR متفاوت هستند و خصوصیت‌های متفاوتی هم دارند. این اطلاعات به چه درد شما می‌خورد؟

فوم‌های PIR انواع و اقسام زیادی دارد و تفاوت‌شان در رفتار آتش در برابر آن‌هاست. هرچه ماده ایزوسیانورات بیشتر باشد یعنی تراکم نسبی بالاتر حلقه‌های ایزوسیانورات برای تشکیل پیوندهای اورتال که به‌نوبه‌ی خود یعنی عملکرد بهتر در برابر آتش.

اهمیت شاخص PIR

به همین خاطر، وقتی داریم راجع به فوم PIR صحبت می‌کنیم، باید از عرضه‌کننده‌ها شاخص PIR را بپرسیم، شاخصی که به نسبت پلی ال و ایزوسیانورات هم نامیده می‌شود. چرا این موضوع تا این حد مهم است؟

با اینکه به شکل معمول فوم‌های PIR نسبت به فوم‌های PUR در برابر آتش رفتار بهتری دارند، نسبت به دیگر فوم‌ها رتبه‌بندی آتش بهتری هم داراست. برای همین در بین این فوم‌ها، بعضی‌شان نتایج بهتری در برابر تست آتش کسب می‌کنند؛ اینها همان‌هایی هستند که شاخص بالاتری دارند.

شاخص ایزوسیانورات

نتیجه‌گیری

غالب کاربران ساندویچ پانل عایق در مورد فوم PIR چیزهایی شنیده‌اند. با خواندن این مقاله متوجه الان شده‌اید که بیش از یک نوع فوم PIR وجود دارد. جدای از همه‌ی اینها، به‌دلایل ایمنی این را هم می‌دانید که در مورد شاخص PIR ساندویچ پانل‌های عایق برای پروژه‌تان باید سوال کنید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5/5 stars (1 Stimme)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

جمع 2 و 8 برابر است با؟