پلی اورتان، آینده ساخت‌وساز

توسط گروه آموزش

فرآیند تولید پلی اورتان بیش از ۸۰ سال پیش ثبت شد. در طی این چند دهه، پلی اورتان انقلابی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری ایجاد کرده است. این ماده به جزئی از تمام جنبه‌های زندگی مدرن تبدیل شده است. با اینکه محصولات حاصل از این ترکیب که بسیار پر کاربرد هستند اغلب در معرض دید نمی‌باشند اما مزایای آن‌ها کاملاً قابل‌لمس است. پلی اورتان ماده‌ای بسیار با دوام، نسبتاً ارزان و بسیار کارآمد است. مقاومت، استحکام و همه خصوصیات عملکردی این ماده باعث محبوبیت بالای آن شده است.

در واقع، پلی اورتان در همه جا حاضر است. بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان پلی اورتان شرکت‌های بزرگ ساخت وسایل نقلیه (قطعات تزئینی کابین مسافر، محفظه، محافظ، پنل‌های تزئینی داشبورد و غیره)، تولیدکنندگان لوازم برقی خانگی (عایق حرارتی یخچال، مایکروویو، اجاق گاز و غیره)، تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی (قطعات و قاب‌های ساختاری سبک‌وزن، صندلی‌های انعطاف‌پذیر دوچرخه، کفش اسکی و غیره) و صنعت مصالح ساختمانی هستند.

برای درک مقیاس انقلاب پلی اورتان در صنعت ساخت و ساز، باید منشا استفاده از این ماده در عصر فضا را در نظر بگیریم. قبل از اینکه استفاده از پنل‌های PIR و PUR در ایجاد سیستم‌های عایق‌بندی حرارتی رواج پیدا کند یا این مواد به عنوان هسته‌ی ساندویچ پنل‌ها برای سازه‌های صنعتی در مقیاس بزرگ استفاده شوند، پلی اورتان توسط ناسا استفاده می‌شد. این ماده به دلیل عملکرد عایق‌بندی حرارتی برترش، اولین انتخاب برای استفاده در بدنه‌های فضاپیماهایی بود که باید در هنگام برخاستن، ورود مجدد از فضا و فرود در برابر شرایط دمایی شدید از خود مقاومت نشان می‌دادند.

ضریب انتقال حرارت پلی اورتان فوق‌العاده کم است (λ = 0.23 W/mK) و قابلیت عایق حرارتی آن دو برابر بهتر از سایر مواد مورد استفاده برای این منظور است که باعث می‌شود ماده محبوبی برای هسته‌ی پنل‌های ساندویچی باشد. PIR و PUR کاربردهای بالقوه زیادی در ساخت‌وسازهای صنعتی دارند. پانل‌های ساندویچی به عنوان اسکلت‌های دیواری و سقفی در ساختمان انبارها، مراکز خرید، ساخت سازه‌های کف ساختمان، ساختمان‌های گاراژ، سالن‌های ورزشی، ساختمان‌های اداری، سردخانه‌ها و غیره استفاده می‌شود. پنل‌های پلی اورتان سفت و سخت می‌توانند ساختمان‌های مسکونی را از زمستان‌های سرد و همچنین تابستان‌های گرم محافظت کنند.

در بعضی از کشورها، پلی اورتان سال‌هاست که به طور منظم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلژیک، فرانسه و ایالات‌متحده آمریکا برخی از کشورهایی هستند که به سرعت به فواید پلی اورتان برای سیستم‌های عایق حرارتی خانه پی بردند. با توجه به استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه‌ی اتحادیه اروپا برای راندمان انرژی لازم برای ساختمان‌ها، تعداد بازارهای اروپایی که از پلی اورتان به‌صورت تجاری استفاده می‌کنند در حال افزایش است.

PIR و PUR گذشته از ایجاد یک فضای داخلی راحت، اولین انتخاب در مسکن منفعل هستند. در مقیاس جهانی، انقلاب پلی اورتان در مهندسی عمران منجر به کاهش ردپای کربن می‌شود که به نوبه خود سبب بهبود محیط‌زیست می‌شود.

صاحبان پروژه علاوه بر سازگاری (با محیط زیست)، روی مقرون به صرفه بودن نیز تمرکز می‌کنند و عایق‌های حرارتی مبتنی بر پلی اورتان هزینه ساخت و ساز را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. پنل های PIR و PUR سبک بوده و حمل و نقلشان آسان است (که منجر به کاهش بیشتر هزینه‌ها می‌شود) و همچنین در برابر خوردگی حاصل ترکیبات ارگانیک و آسیب حاصل از جانوران موذی مقاوم هستند. از این رو پنل های ساندویچی حاوی هسته‌ی پلی اورتان یکی از مفیدترین مصالح ساختمانی هستند و بازارهای متنوعی مانند ایسلند، روسیه و آلمان را به تصرف خود در آورده‌اند.

پلی اورتان همه جا مورد استفاده قرار گرفته و برای بسیاری از پروژه‌های نسل‌های آینده از جمله پروژه‌های صنعتی و مسکونی اولین انتخاب در مواد عایق حرارتی خواهد بود. وقتی به خانه‌های دارای عایق پنلی PIR / PUR خود می‌رویم از وسایل نقلیه حاوی اجزای ساخته شده از پلی یول مایع استفاده می‌کنیم. نوشیدنی‌هایی که می‌خوریم توسط یخچال و یخ‌زن‌هایی سرد می‌شوند که از عایق حرارتی پلی اورتان استفاده می‌کنند و سرانجام کنترل‌های هوشمندی که در خانه‌هایمان استفده می‌کنیم در محفظه‌های رزین پلی اورتان قرار دارند. مشاهده می‌کنید كه با استفاده از پلی اورتان، مواد عایق حرارتی برتر، چقدر در برق و گرما صرفه‌جویی می‌شود.

ویژگی‌های پلی اورتان

  • لامبدای (ضریب عایق حرارتی) پلی اورتان سفت و سخت تقریباً دو برابر سایر مواد عایق حرارتی است.
  • عایق حرارتی PIR / PUR در برابر اثرات آب، حلال‌های آلی و موجودات موذی کاملاً مقاوم است.
  • PIR هنگامی‌که برای مدت طولانی در معرض آتش قرار بگیرد، به یک توده سخت و بادوام تبدیل می‌شود.
  • پلی اورتان تقریباً در تمام جنبه‌های زندگی ما حضور دارد: از محافظ گوشی هوشمند گرفته تا مصالح ساختمانی
  • PIR / PUR یک ماده سبز رنگ است؛ با تبدیل منابع تجدید پذیر مانند کلزا ساخته می‌شود و عملکرد عایق‌بندی حرارتی برتر آن به کاهش ردپای کربن حاصل از انتشار گاز CO2 که برای گرم کردن خانه‌هایمان تولید می‌کنیم کمک می‌کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

0 ستاره (0 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

جمع 4 و 2 برابر است با؟