تفاوت ساندویچ پانل XPS با ساندویچ پانل EPS

توسط گروه آموزش

فرایندهای مختلف تولید عایق‌های پلی‌استیرن اکسترودشده XPS (extruded polystyrene) و پلی‌استیرن منبسط‌شده EPS (expanded polystyrene) تاثیری مهم بر کارایی این دو محصول در درازمدت می‌گذارد.

عایق پلی‌استیرن اکسترودشده (XPS) را طی فرایند اکستروژن یا برون‌رانی تولید می‌کنند. در این فرایند رزین پلاستیکی و دیگر ترکیبات را با هم مخلوط کرده و حرارت می‌دهند تا ذوب شوند؛ سپس به طور پیوسته از درون یک حدیده می‌گذرند و طی مرحله خنک‌سازی منبسط می‌شوند. در پایان عایق محکم سلول‌بسته تولید می‌شود.

عایق پلی‌استیرن منبسط‌شده (EPS) را با استفاده از قالبی تولید می‌کنند که از توده‌های حبه‌مانند اسفنجی تشکیل شده است. سپس این قالب را تحت گرما یا بخار قرار می‌دهند تا این توده‌های کوچک منبسط شوند به همدیگر جوش بخورند. در این روش، به دلیل وجود فضا بین توده‌ها و عدم تماس آن‌ها با یکدیگر، عایق سلول‌بسته تولید نمی‌شود.

پیامدهای این دو روش تولیدی مختلف برای خواص عایق‌بندی

جذب آب

فضاهای متصل بین توده‌ها در روش EPS ممکن است باعث شوند آب نفوذ کند؛ به دلیل این آب رسانای گرماست، نفوذ آن کیفیت عایق‌بندی را پایین می‌آورد. این مورد را می‌توان بویژه در سقف‌سازی زیرسطحی و معکوس مشاهده کرد که در آن‌ها عایق در تماس با آب قرار می‌گیرد. البته در مکان‌هایی که دما به زیر صفر می‌رسد نیز باید اقدامات احتیاطی را لحاظ کنید؛ چرخه انجماد-ذوب در این مکان‌ها باعث می‌شود آب درون فضاهای خالی منبسط شود و ارتباطات بین توده‌های حبه‌مانند را از بین ببرد، و در نتیجه کیفیت عایق را پایین بیاورد. این امر باعث بازشدن عایق EPS می‌شود.

رسانایی حرارتی

نقطه آغاز رسانایی حرارتی/گرمایی XPS پایین‌تر از نقطه آغاز رسانایی EPS است؛ دلیل این امر آنست که هوا رسانای خوب گرما است. فضاهای خالی متصل به هم در فوم EPS به علت وجود هوا درونشان گرما را منتقل می‌کنند؛ بنابراین، برای کاهش این انتقال نیاز به چگالی بسیار بیشتری (توده بیشتر، فضای کمتر) است.

میزان تراکم

میزان تراکم EPS از XPS کمتر است. برای اینکه تراکم EPS را به تراکم XPS برسانیم باید چگالی فوم را بیشتر کنیم که فرایندی پرزحمت است.

ساندویچ پانل

از هر دو عایق پلی استایرن EPS و XPS برای هسته‌ی میانی ساندویچ پانل استفاده می‌شود. ساندویچ پانل EPS نسبت به ساندویچ پانل XPS ارزان‌تر است ولی با توجه به خصوصیاتی که در بالا ذکر کردیم ساندویچ پانل XPS دارای مزایای بهتری نسبت به ساندویچ پانل EPS است. ساندویچ EPS برای ساختمان‌هایی که عایق بودن زیاد مهم نیست می‌تواند جایگزین سقف شیروانی فلزی باشد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5/5 stars (1 Stimme)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

جمع 7 و 2 برابر است با؟