پشم سنگ چیست؟

توسط تحقیق و توسعه

ساندویچ پانل پشم سنگ یکی از انواع ساندویچ پانل عایق و مقاوم در برابر ضربه است که ساختاری متفاوت با دو ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی استایرن دارد.

فرآیند ساخت پشم سنگ شامل

  1. ذوب کردن سنگ آذرین مخصوص،
  2. پیچاندن گدازه به اندازه ایی که به شکل فیبر در بیاید،
  3. سپس پرس کردن ماده با غلتک های مخصوص و متراکم کردن آن می شود.

در اینجا ویژگی های این ماده را بررسی می‌کنیم.

پشم سنگ اصطلاحی گسترده است که مواد نخ رشته‌ای و لیف مانندی را توصیف می‌کند که به عنوان عایق در ساختمان و سایر بخش‌ها استفاده می‌شود. بسته به ماده معدنی مورد استفاده و فرآیند به کار رفته، نام‌های آن مانند پشم شیشه، پشم سنگ، الیاف معدنی (یا الیاف)، پنبه معدنی، الیاف شیشه‌ای دست‌ساز و الیاف معدنی دست‌ساز نیز نامیده می‌شوند.

اگرچه اولین بار در سال ۱۸۷۱ در اوسنابروک آلمان به صورت تجاری تولید شد، اما صنعت عایق پشم سنگ در سال ۱۸۹۷ در ایالات متحده آغاز شد، زمانی که چارلز هال توانست سنگ مذاب را به الیاف تبدیل کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی پشم سنگ به این مقاله مراجعه کنید: مواد عایق

کاربردهای پشم سنگ در ساخت و ساز شامل موارد زیر است:

  • به عنوان عایق حرارتی: در بنایی دیوارهای حفرهایی، ساخت قاب چوبی و برای فضاهای سقف، همچنین در دیوارهای تقسیم ناودانی و سقف‌های مسطح، و همچنین برای لوله کشی و کانال کشی.
  • به عنوان عایق صوتی: در دیوارهای جداکننده و کف طبقات ساختمان.
  • به عنوان عایق ضدحریق.

خواص پشم سنگ

از آنجا که با ساختار الیاف باز متخلخل است، پشم سنگ، هوا را به دام می‌اندازد، و به عنوان یک ماده عایق بسیار کارآمد عمل می‌کند. ضریب لامبدا (λ) برای آن در حدود 0.03W-0.04 / mK خواهد بود.

خاصیت متخلخل پشم نیز آن را به عنوان یک جاذب مناسب صدا ارائه می‌دهد. همچنین قابل احتراق نیست و باعث گسترش شعله نمی‌شود.

پشم سنگ مستعد پیری حرارتی نیست، به این معنی که می‌تواند خاصیت عایق بودن خود را تا مدت بسیار طولانی حفظ کند.

پشم معدنی حیوانات موذی را از خود می‌راند و در برابر رشد کپک، قارچ یا باکتری بسیار مقاوم است.

در برابر انبساط و جمع شدگی بسیار مقاوم است که منجر به درزهایی می‌شود که تا حد امکان نزدیک می‌مانند و فاصله در بین پانل‌ها ایجاد نمی‌شود. همچنین این ماده نسبتاً ارزان است

دو نوع اصلی از الیاف های معدنی: پشم سنگ و پشم شیشه

پشم شیشه به طور معمول با چرخاندن یا کشیدن نخ شیشه ذوب شده ساخته می‌شود. از چسب برای تبدیل الیاف شیشه به حالت پشم استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند به صورت رول و یا اسلب تولید شود و در محل اعمال و یا اسپری شود.

پشم سنگ از مواد سنگ مذاب ساخته می‌شود (مانند سرامیک). این ماده با دمیدن جریان هوا از طریق سنگ مذاب در دمای حدود ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد ساخته می‌شود. نتیجه‌ی این کار، رشته‌های بسیار ریز هستند که برای ایجاد ماده‌ای از نوع پشم ترکیب می‌شوند. سنگ مذاب را با سرعت زیاد چرخانده و نخ‌ها را بیرون می‌کشد. به طور معمول، قطر آن‌ها در محدوده ۶-۲ میکرون (میلیونیمم متر) خواهد بود. سپس آن‌ها ترکیب می‌شوند تا ساختار مشخصی از پشم را ایجاد کنند که می‌تواند به تخته‌های پشم سنگ یا اشکال دیگر فشرده شود. به شکل سست، پشم را می‌توان به دیواره‌های حفره و فضای خالی سقف دمید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (1 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا جمع 1 و 6 را محاسبه نمایید.