بازیافت فوم پلی استایرن

توسط تحقیق و توسعه

بازیافت فوم پلی استایرن

فوم پلی استایرن ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است.

مزایای بازیافت فوم پلی استایرن:

  • بازیافت فوم پلی استایرن را می‌توان به روش های مختلفی انجام داد:
  • خورد کردن فوم و تشکیل فوم جدید
  • مخلوط با خاک به عنوان کمپوست کمکی
  • به عنوان سنگدانه سبک برای ملات های بتنی و عایق استفاده می‌شود
  • در اکسترودر (ماشین ریخته‌گری فشاری) ذوب شده و در سایر صنایع فرآوری پلاستیک استفاده می‌شود

پسماند پلی استایرن به شرح زیر استفاده می‌شود:

  • در بازیافت مواد اولیه که از آن به عنوان منبع شیمیایی برای تولید مواد دیگر مانند کربن خام در تولید فولاد استفاده می‌شود.
  • تجزیه و مخلوط با زباله های مخصوص سوزاندن و یا پر کردن محل های دفن زباله در جایی که باعث هوادهی و تجزیه مواد آلی می‌شود.
  • بسته بندی پلی استایرن منبسط شده می‌تواند در سراسر جهان و در بسیاری از نقاط دیگر جهان بازیافت شود و در حال بازیافت است.

برای هر محصول قابل بازیافت، معادلات منابع باید برابر باشد. بنابراین، باید مراقب بود تا اطمینان حاصل شود که انرژی مورد استفاده برای بازیافت بسته بندی EPS، انرژی به دست آمده یا ذخیره شده از مواد را متعادل می‌کند.

گزینه های مدیریت پسماند برای پلی استایرن:

مانند اکثر مواد بسته بندی، چندین گزینه مدیریت زباله برای EPS وجود دارد و می‌توان آن‌ها را به طور کلی در 4 R طبقه بندی کرد، یعنی:

(Reduce) کاهش:

کاهش استفاده از منابع طبیعی. این امر با استفاده از طراحی و فناوری بسته بندی به گونه ای انجام می‌شود که از حداقل مقادیر EPS استفاده شود و هزینه و بار محیط زیست را کاهش دهد. بسته بندی استفاده شده می‌تواند همچنان به روش های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

(Re-use) استفاده مجدد:

استفاده چند مرحله ای از فوم EPS یا استفاده مجدد به شکل متفاوت یا اصلاح شده. می‌توان از آن در حمل و نقل مواد نیمه مونتاژ استفاده کرد؛ با آسیاب کردن آن و استفاده از آن در خاک به عنوان تهویه کننده خاک، به هوادهی و زهکشی کمک می‌کند.

(Recycle) بازیافت:

پردازش مجدد بسته بندی‌های EPS استفاده شده منجر به استفاده های جدید یا موجود، بدون بازیابی انرژی می‌شود. موارد استفاده شامل جایگزینی چوب سخت برای مبلمان باغ، استفاده در مواد سقف و اقلام پلاستیکی بازیافتی مانند روکش CD است.

(Recover) بازیابی:

بازیابی ارزش گرمایی ذاتی از طریق سوزاندن با بازیابی گرما/انرژی. ارزش گرمایی EPS بیشتر از زغال سنگ است. بنابراین می‌توان آن را در واحدهای بازیابی انرژی بدون انتشار گاز سمی سوزاند.

دفن زباله:

حداقل قابل قبول است زیرا نشان دهنده یک فرصت از دست رفته برای بازیابی منابع ارزشمند است. اگر این امر اجتناب ناپذیر باشد، EPS غیر سمی، عاری از بو و غیرزیست تخریب پذیر هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. به سرریزی آبهای زیرزمینی یا انتشار گازهای گلخانه‌ای افزوده نمی‌شود.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

5 ستاره (1 رای)

بازگشت به لیست بلاگ

دیدگاه‌ها

افزودن یک دیدگاه

لطفا 9 و 2 را با هم جمع نمایید.